..och så var man tillbaka efter lite skön långweekend!
80-talet! Vad har vi på det?
Gick ut grundskolan, avverkade gymnasiet, gjorde lumpen på Gotland. VM i fotboll gick i Spanien 1982 (underbara Brasselaget med Sokrates, Falcao, Eder och de andra!) och Mexico 1986 (”Guds hand”, remember…)
Tågluffade mig genom ett Europa som höll på att öppna upp i öst. Besökte ”over there” och har kort på mig själv lutandes mot de ENORMA glasrutorna på översta våningen av World Trade Center i New York. Nästan lite bisarrt att glo på bilden idag.
I filmvärlden verkade Hollywood ha tagit dussintalet gigantiska vitaminsprutor för ökad fantasifullhet, för plötsligt EXPLODERADE filmerna in på biograferna big budget-style..och vi i gamla Svedala kunde bara hoppa på tåget och njuta.
Här har ni mitt åttiotal:
John Landis har alltid gått hem i huset, och när han kombade upp sig med Dan Aykroyd och John Belushi blev det FÖRTJUSANDE underhållande. Tokrolig story om bröderna ”on a mission from God!” Galna biljakter med tillhörande plåtskrammel och asmycket bluesmusik! Topp! Sketch från gamla SNL som höll för en hel film ju!
Bubblare: Rymdimperiet slår tillbaka, Titta vi flyger.
1981 – Jakten på den försvunna skatten
Klart att Spielberg skulle skriva om filmhistorien på 80-talet också. Mer än en gång. Här slog skäggubbsen Spielberg och George Lucas sina påsar ihop…och sällan har man väl skådat maken till film! Tog tillbaka den gamla äventyrsfilmen till biograferna och våra sinnen. Harrison HELT PERFEKT i rollen som Indy. Klassiskt spännande…som det ofta blir när man också väver in lite religionsmystik i soppan! Tidlös!
Bubblare: The Road Warrior, Flykten från New York (Vilket år det här var!!!!)
Ett MÄSTERVERK. En särdeles fantastisk film som har precis allt för att snärja mitt sinne varje gång jag sett den. Älskar det filsofiska och nästan religiösa temat om oss människor som individer och vilka ”regler” och ”lagar” vi anser oss ha rätt att leva efter. Underbar scenografi och murrig miljö genom hela rullen. Har kanske en av de bästa slutmonologer som någonsin uttalats på film när Rutger Hauer ikläder sig rollen av en sorts Messiasfigur. Mäktigt. Och så en ganska tjurig Harrison igen. Men det passar!
Bubblare: First Blood, E.T.
Som jag FASCINERADES av spänningen! Av att den unge, UNGE, Matthew Broderick var en sån wiz-kid att han kunde sitta hemma på pojkrummet och kuckelimura sig in i det amerikanska försvarets mest avancerade dator och nästan starta tredje världskriget! Idag har den en sorts nostalgisk charm över sig och den hopplösa tekniken som var top notch då! Men budskapet känns lika oroande aktuellt idag….
Bubblare: Scarface, Ett päron till farsa
December -84. Hemma på permis från lumpen. Fredagskväll med kompisar i GALEN KÖ utanför biografen för att komma över biljett till kvällens premiär. Det lyckades och herregud vad vi skrattade och TJUSADES av kombinationen komik och lite lagom skrämmande effekter. Bill Murray var coolast, Harold Ramis (RIP) var skönt nördig och Aykroyd var bara…lite knasig. Vilket team! Vilken film!
Bubblare: Terminator, Indiana Jones och de fördömdas tempel
1985 – Tillbaka till Framtiden
Robert Zemeckis var mannen man lärde sig namnet på från och med nu. Fast vi visste ju också att herr Spielberg minsann stod bakom med övervakande hand. Å så en hystersikt flängande Michael J. Fox! Härliga tider! Roligt, fartfyllt och den läckra känslan av äventyrsfilm med hightech (nåja)-kostym. Här finns inget att klaga på. Mitten av 80-talet kunde sina storys!
Bubblare: Kairos röda ros, The Breakfast Club
Klart det läbbiga rymdmonstret kom tillbaka. I flera upplagor. James Cameron gick liksom bara in och tog upp stafettpinnen som Ridley Scott slängt på marken. Och det blev en rasande grann resa här kan man lugn säga. Framför allt med en bra story! Första delen av rullen är assnygg med alla mackapärer, mojänger och effekter. The Marines är så klyschigt härliga att man storskrattar sig hela vägen till finalen! Och så en kvinnlig hjältinna i Sigourney som kickar ass så det står härliga till! Ripley äger hela rullen!
Bubblare: Fira med Ferris, Best Shot
Kostymerna! Stilen! Scenerna! Ripoffen på Pansarkryssaren Potemkin! Brian de Palma i en sällsynt bra stund, innan han försvann ned i källaren. Vilken cast; Costner, Connery, Garcia, De Niro! Drama och gangsterfasoner. Sånt går ALLTID hem! Stilfull rulle!
Bubblare: Rovdjuret, Robocop
Ni vet ju redan vad jag brukar kalla Brucans första stora popcornshit; ”the mother of all tung actionfilm”. John McTiernan tänjde på gränserna och skapade en sorts stil…blytung action och dräpande oneliners. Willis i praktform sviktar inte en sekund och äger Nakatomi Plaza lika mycket som Sigourney ägde rymden två år tidigare. Klassiker och nästan tidlös (om man väljer att inte kolla in frisyrer och modet…).
Bubblare: Mississippi brinner!,Beetlejuice, Rain Man
Året då alla kutade runt och hojtade ”Carpe Diem”! Sen kördes uttrycket i fördärvet och kanske är ett av de mest hatade idag..? Nåväl, rullen här var dock en riktigt fin upplevelse om modet att våga följa sina inre överytgelser. Peter Weir har alltid varit en intressant regissör, och här gav han knasbollen Robin Williams chansen att få spela lite allvar för en stund. Givetvis med ett par små avstickare där Williams framgångsrikt demontrerar sin förmåga att locka till skratt i de mest udda situationer. Allvarsamt med en sorts märklig feelgood.
Bubblare: Batman, Indiana Jones och det sista korståget
****
Så var 80-talet hos Flmr!
Nu snart mot det ”nya moderna” 90-talet! Vad kunde dölja sig där tro…som kunde förtrolla ögonen och sinnena hos yours truly…?
fortsättning följer….!
Jag blir galen. Jag blir G A L e N!
Är det min lista rakt av? Att vi har vuxit upp samtidigt är helt klart. Men nej, det är inte min lista rakt av men jag vete katten om jag står bakom min egen lista lika mycket som din! Bra jobbat Steffo!
Repetition, mitt 80-tal à la ALIM:
1980: Star wars: Episode V – The empire strikes back
1981: Mad Max 2: The road warrior
1982: Blade runner
1983: Le dernier combat
1984: Sixteen candles
1985: Fletch
1986: Aliens
1987. Au revoir, les enfants
1988: Die hard
1989: Dead poets society
GillaGilla
Topp!
Ah..Fletch alltså. Den var med länge och bubblade hos mig…men fick till slut motvilligt kliva ned. Asbra film dock med en Chevy i sin bästa form!
Och Rymdimperiet…den är ju såklart stenhårt bra! Nästan dött lopp mellan den och Blues Brothers! Den sista vann på sin märkliga blandning av humor och den UNDERBARA musiken. Och alla skådisar såklart!
Henke, vi have history and nostalgia in common!
GillaGilla
Haha, känns som att Poeterna sticker av lite i den där samlingen. Eller handlar det bara om att tonårsgrabben börjar bli vuxen? 😉 Min egen lista är nog märkt av att jag har sett en del 80-talsfilmer i efterhand — mitt trettonåriga jag hade kanske inte blivit lika impad av Ran.
1980: Friday 13th
1981: Raiders…
1982: First Blood
1983: Zelig/To Be or Not To Be
1984: Terminator
1985: Ran
1986: Henry, Portrait…
1987: Princess Bride
1988: Die Hard
1989: DPS
GillaGilla
Ja den bryter nog av lite där inser man nu. Mäktig start där på ditt 80-tal ändå med säkra kort. Och Princess Bride ska man icke glömma bort detta årtionde! Bra där.
Vad har vi in common här nu då…3 på listan och 2 i bubblarfältet. Det känns väl ok ändå va? 😉
Henke; kan vi göra något på tex en Ultimata ALIM-lista vad det lider…? 🙂
GillaGilla
Det känns helt ok 🙂
GillaGilla
80 -The shining
81 – Raiders
82- Blade runner
83 – Rumble fish
84 – Once upon a time in america
85 – Back to..
86 – Ferris
87 – Trains plains
88- midnight run
89 – when harry
Här skiljer vi oss åt en hel del med bubblare blir det endast fyra filmer men de flesta filmer du väljer gillade jag då men kanske inte så mycket i dagsläget. Nostalgins skimmer har bleknat en aning för mig 😦
GillaGilla
Intressant, intressant, intressant… Ingen av dina favoriter är i topp hos mig. Men flera av dem finns givetvis med på topp tio från åren. Själv har jag inte gått igenom 80-talet än inne hos mig (även om listorna i princip är klara), så jag väntar med att avslöja vilka jag har i topp 😉
GillaGilla
@filmitch: Ferris var nära att knípa guldet -86 hos mig! Nästan dött lopp där.
Även min finfavvo Trains fick stryka på foten året efter…illa.
Och det är ju naturligtvis inte alls fel med Harry -89 . Det kan jag köpa. 🙂 Illa att jag inte ens hade med den på bubblarplats. Hjärnsläpp?
@Movies: Spänningen stiger! Jag väntar! 😉 Ska också försöka mig på att lista de enskilda årtalen lite mer detaljerat. Det är ”Henke-sjukan” (= listmani) som slagit till!
GillaGilla
Här märks (den lilla) åldersskillnaden lite mer tror jag. Prickar nog inte in ett endaste överlapp under dessa år.
1980: Sällskapsresan
1981: Göta Kanal
1982: E.T
1983: Filmen G
1984: Gremlins
1985: Rocky IV
1986: Cobra
1987: Farlig förbindelse
1988: Det stora blå
1989: Tango & Cash
Som jag ser det handlar ALIM inte om de bästa filmerna/år utan de filmer som på nåt sätt definierar en själv per år. Hur ser du på saken?
GillaGilla
Tycker heller inte ALIM behöver handla om de absolut bästa, mer de som man kommer ihåg av en eller annan anledning. Som kanske får symbolisera nåt för en själv. Därför kan nog specifika årslistor se lite annorlunda ut på topp-platserna.
Helt naturligt egentligen….ser jag på det hela. 🙂
Farlig Förbindelse från -87 kommer LÄTT med på min årslista från det året! Synnerligen BRA rulle!
GillaGilla
Jag valde filmer som så långt det är möjligt och så bra jag kan minnas var mina favoritfilmer DÅ – alltså det specifika året. När man var 1-2-3-4 är det såklart svårt men jag har försökt att inte se så mycket till vad mitt vuxna jag tycker och tänker utan mer gått på memory lane, typ. Det kändes när jag gick igenom dina listor som att du gjort detsamma.
GillaGilla
Helt rätt! 🙂
GillaGilla