90-talet bara liksom drällde in över oss. För egen del betydde det plötsligt familj, barn som såg dagens ljus -92 och -95. Den UNDERBARA VM-sommaren -94! Såg Jerry Seinfeld live i Stockholm, vilket var helt awesome då jag var BESATT av tv-serien under detta årtionde! Mycket mäktigt. Musikstilen förändrades, samhället förändrades också lite, kändes som att yuppie-stilen (vet folk idag vad det betyder!??!) bara försvann.
Hur var läget på filmfronten då? Vad hade vi för nya påfund där? Hollywood´s Blockbusters verkade bli större och dyrare och mer pangiga. Dramerna blev möjligen lite djupare och mörkare. Och komedierna…tja de var väl som de alltid varit i största allmänhet.
Så här väljer jag mitt 90-tal:
Kevins MASTODONTPIECE. Storslam i Oscarsracet och jag älskar varje sekund av rullen. Costner fångar känslan på vidderna, ensamheten, upplevelsen. Sävlig story kanske enligt många, men hos mig finfina timmar. Och då menar jag båda versionerna.
Bubblare: Maffiabröder, Ensam Hemma
1991 – Terminator 2 – Domedagen
Spektakel med hjärna i storyn! Har Arnie nånsin varit bättre castad!? Vilken ride! Snyggoeffekter och en story som faktiskt hade nåt att berätta mellan alla explosioner och taskiga oneliners. James Cameron flexade berättarmusklerna igen. Och Linda Hamilton såg hårdare än hårdast ut!
Bubblare: När lammen tystnar, Cape Fear
Clint slöt westerncirkeln med det här dramat om gamla synder och förlåtelse. Otroligt snyggt filmad utan konstgjort ljus. Clint sträv och tjurig, pålitlige Gene Hackman precis så svinig som man vill ha honom. En mäktig avslutning för Eastwood i genren.
Bubblare: På heder och samvete, De Hänsynslösa
Ingen ville gå med mig på bio när det var dags för premiären. Så jag satt där själv och bara GAPADE av fascination! Spielberg trollade igen och öste på med känsla, spänning och faktiskt lite nyttig dinosauriehistoria. Scenen med bilarna och T-Rexen är fortfarande en kallsvettig upplevelse att beskåda! Maffigt! Underbar musik av John Williams.
Bubblare: Falling Down, Pianot
Firma Frank Darabont och Stephen King. Vilken duo! Vilken film! Tim Robbins bästa stund i strålkastarljuset? Och Morgan Freeman har aldrig känts spänstigare! Älskar rullen. Underbart maffigt drama om att ALDRIG ge upp sina drömmar, vilket skitställe man än befinner sig på. I det här fallet ett murrigt fängelse där både det ena och andra tycks inträffa…
Bubblare: Forrest Gump, Pulp Fiction (Detta var OCKSÅ ett kanonår!!)
Pålitlige Ron Howard rattade en rulle om rymdfärden som gick åt skogen. Och stoppade in Tompa Hanks, Kevin Bacon och Bill Paxton i ledande roller. Dessutom en (stabil) BOATS. Vad kunde gå fel liksom..(förutom själva rymdfärden dårå)? Inget såklart och filmen är galet patriotisk men också lysande filmdramaspänning! Trots att man vet hur det går!
Bubblare: Seven, Heat (Även detta var ett BRA år!)
Skämsvarning på presidenten Bill Pullman´s fetpatriotiska tal till styrkorna precis innan finalen, men i övrigt är det en kanonskön ride som regissören Roland Emmerich bjussar på! Snärtiga effekter, lite lagom popcornshumor, en myspyslig Jeff Goldblum och en rävigt fartig Will Smith med talets gåva. Skämmigt ytlig film som gör underhållningsjobbet med stil!
Bubblare: Fargo, The Rock
Jag var lite lagom återhållsam innan biobesöket. Och så var det ju den där tunne Leonardo i huvudrollen. Hur skulle det här gå? Men det var ju i alla fall Cameron igen bakom spakarna. Tre timmar senare var jag rejält tagen av det jag nyss sett. Snillet Cameron visste exakt vilka strängar han skulle spela på. Lagom mycket verklighetsbakgrund, romantik och…spänning mitt i all tragik!
Bubblare: Det 5:e elementet, L.A. konfidentiellt
Det var mitt i sommaren och det var mitt ute i spenaten på Öland som filmaffischen satt! Inbjudande och lockande. Det första jag gjorde när jag kommit hem efter semestern var att rusa på bio. Jag är så svag för den här sortsens äckligt amerikansk patriotism, och dåren Michael Bay visste precis hur man smörar på ordentligt. Troligen lika utskälld genom åren som älskad. Inte många rullar klår den här rollistan heller. Inte ens idag. Willis i toppform. Bombastiskt!
Bubblare: Rädda menige Ryan, The big Lebowski
Ni vet ju redan mitt argument här (från -99-listan): ”Att en film om en gubbe som korsar den amerikanska landsbygden på en åkgräsklippare kan generera sådana varma känslor och feelgood till den som tittar kan ju tyckas lite märkligt. Men det är precis vad den gör!!”
Bubblare: Sjätte sinnet, Den gröna milen
****
The roaring nineties således.
Hissa och Dissa gärna i kommentarerna. Summa summarun, om man glor på bubblarna också,…tycks det ha varit ett ganska gott årtionde. Många av de rullar vi idag håller för näst intill klassisker och kanske lite tidlösa….kom under detta årtionde. Kunde filmfabriken toppa detta? Hur skulle de kommande åren se ut för yours truly och filmer att fastna för..?
mot 2000-talet…!
Ännu en mycket roande lista. Du har sannerligen fallit för storfilmerna!
Dansar med vargar – så nu fick du mig kräkas i munnen lite. Tack för den. Hrmmph.
Titanic, Apollo 13, Armageddon, ID4, Nyckeln till frihet (världens bästa film enligt imdb?). Hmmm. Får nog börja kalla dig för Blockbuster-Steffo nu!
Mina val:
90: Jacob’s ladder (skräckis som aldrig släpper taget)
91: T2 (action med Arnold, som du vet)
92: The Player (satir i världsklass, topp 10 alla kategorier)
93: True romance (Topp 5 alla kategorier)
94: Pulp fiction (trött uttjatat val?)
95: Desperado (popcornfilm supreme! Snygga, heta och coola!) Bästa året?
96: Beautiful girls (såg om denna nyligen och de var inte lika vackra längre…)
97: Grosse pointe blank (min man crush John Cusack i fin form)
98: Festen (stenhårt slag i magen)
99: The Matrix (quelle spectaculaire!)
GillaGilla
Jepp, 90-talet och Blockbuster passar nog bra in på mig.
Är svag för välplacerade dollars som åstadkommer enorma upplevelser. Tittar man just här så vill jag påstå (fast du inte håller med) att alla de här bestarna från 90-talet hade BRA STORYS.
I vissa fall MYCKET BRA!
Grosse Point diggar jag, liksom Jacobs Ladder. Inte så att de kan matcha elefanterna dock! 😉 Och Pulp är ju bra, inget snack om det. Fast jag tycker nog True Romance är bättre!
GillaGilla
Delar tyvärr Henkes reaktion inför Dansar…, verkligen inge favorit. Annars tror jag att jag lyckades pricka in dina bubblare, snarare än the main event. Vilka alla dock är mycket respektabla kandidater i en ALIM-lista. Just ’93 och ’94 finns det så många höjdare att det är extremt svårt att välja ens topp 5
1990 Flatliners
1991 Fisher King
1992 A Few Good Men
1993 Nightmare…
1994 Hudsucker Proxy
1995 Seven/Ususal Suspect
1996 Fargo
1997 LA Conf
1998 Out of Sight
1999 Election
GillaGilla
Yay Sofia. Hi5 på den.
Vi kanske ska klä ut oss till Lt Dunbar och Stands with a fist på festen nästa vecka i ren protest? LOL, bara ett skämt, börja inte ens fundera på det… 🙂
GillaGilla
Ingen panik, min indianoutfit är ändå på kemtvätten 😉
GillaGilla
@Sofia: Respekt på din lista! Titlar som man inte slänger bort alls! De är ju också kanonbra. Ah, svårt detta med att välja EN film per år!
@Henke: Jag förväntar mig att få se er som dessa nu…!
GillaGilla
Eftersom jag postat mina 90-tals listor kan jag dela med mig av mina ettor från detta decennium:
1990 – Goodfellas (Dances with Wolves, Total Recall)
1991 – Terminator 2 (The Silence of the Lambs, JFK)
1992 – Reservoir Dogs (Unforgiven, The Last of the Mohicans [Director’s Cut])
1993 – The Fugitive (Groundhog Day, Schindler’s List)
1994 – Pulp Fiction (The Shawshank Redemption, Léon + Forrest Gump)
1995 – Heat (Se7en, Braveheart + Casino)
1996 – Kolja (Fargo, Paradise Lost)
1997 – Jackie Brown (L.A. Confidential, As Good as It Gets)
1998 – American History X (Saving Private Ryan, A Simple Plan)
1999 – American Beauty (The Sixth Sense, Magnolia)
1994 och 1995 var riktiga toppår med fler än tre riktiga toppfilmer.
Samtliga mina topp tio-listor.
GillaGilla
Vad jag kan se har vi 14 st crossovers. Det är bra ändå! 🙂
Och du har med ”A simple plan” -88 också! Kanske glömd av många, men icke desto mindre bra rulle! ”Leon” asbra med ju -94!
Som sagt, det blir svårt när man ska koka ned till bara en titel för ett år! 🙂
GillaGilla
Sant, vissa år har man en given etta. Andra år har man kanske tre riktiga favoriter som hade varit givna ettor andra år 🙂
GillaGilla
Här finns det några (tre va?) överlapp. Och nej, jag kräks varken i munnen eller någon annanstans av Dansar med vargar. Toppenfilm! 🙂
1990 Dansar med vargar
1991 När lammen tystnar
1992 Bodyguard
1993 Jurassic Park
1994 Lejonkungen
1995 Dödligt möte
1996 Long kiss goodnight
1997 Titanic
1998 Fucking Åmål
1999 Magnolia
GillaGilla
Japp, här är vi mer synkade! 🙂
Dansar…. är en MAGNIFIK film!
GillaGilla