Men detta var väl ett okej filmår!
Eller?
Ser nu att året uppenbarligen talade till min nördigt barnsliga och lite löjligt romantiska sida. Nå, må väl vara hänt! Såklart! Sånt är också trevligt.
Ser också att det finns visst mörker med, både från Blockbuster-Hollywood och lite mer….djupare.
Variationer som synes. Som det ska vara.
Äsch, vi rullar listan!
2007-års bästa the Flmr-style!
***********************
10. Trångt i kistan
Originalet. Inte den vattniga kopian. En familjepatriark ska begravas. Allt går åt helvete. Precis allt. Jag skrattade så jag grät första gången jag såg den. På allvar.
9. Funny Games US
Den märklige regissören Michael Haneke gör en ny version av sin egen film och förlägger handlingen i USA. Det blir lika obehagligt, lika mörkt och lika illavarslande. Den magkrampande känslan ligger som en våt filt över hela filmen. Man bara VET att detta kommer sluta illa.
8. Transformers
Originalet liksom bara överraskade mig totalt. Trodde aldrig en FILM baserad på LEKSAKER kunde bli så underhållande! Men vänta, Spielberg var ju inblandad också…det förklarar saken.
7. I am Legend
Första halvan av rullen är SUVERÄN. Isoleringen. Ödsligheten. Den tomma känslan. Ett tomt New York. Sen blir det mer standardaction. Men…det räcker ganska långt det med. Will Smith perfa i rollen. Faktiskt växt något sedan jag såg den första gången.
6. Tropa de Elite
Stenhårt drama om kriget mot knarkligorna i Rio. Spännande och…oroväckande. På sina ställen brutalt.
5. No Country for Old Men
Många menar att den är överskattad. Jag menar att den fångar PRECIS allt av spänning, ond bråd död och den där krypande obehagliga känslan. The Coen´s i toppform! Plus Anton Chigurgh! Yak!
4. Sunshine
Danny Boyle´s SUVERÄNA sci-fi-drama! Toksnygga effekter och en engagerande story. I shit you not!!!!
3. The Bourne Ultimatum
Får vi någon mer ”riktig” Bourne-rulle? Fan vet. Under tiden kan man njuta av denna tredje del i serien. Tungt snyggt tillverkad, tempo, och tuffa tag. Den bästa av de tre? Kanske!
2. Förtrollad
Charmade brallorna av mig!! Fullständigt! Tecknat sötslisk varvas med ”otecknat” roligt trams och lite förklädd vuxenhumor. Amy Adams är bara FÖR härlig i den här rullen!! Liksom de galna sångnumren! Rolig OCH romantisk! Hoppsan!
1. Stardust
Saga, action, komedi, äventyr, romantik…allt i ett! Avgjort Matthew Vaughn´s BÄSTA rulle! Tror jag blev lite småkär i Claire Danes här också. Bara en sån sak. Fy tusan vad CHARMIG denna pärla är! Rolig OCH romantisk! Hoppsan igen!!
Bubblare: Hot Fuzz, Zodiac, Shooter, There Will be Blood, The Mist, Försoning
*********
Vad tycker resten av filmbloggarligan om detta nådens år 2007?
Damn, ingen Seraphim?!
10. Trångt i kistan – Vad är detta för film? Aldrig hört talas om…
9. Funny Games US – ruggigt bra av Haneke
8. Transformers – härlig actionöverraskning, bara inte listmaterial för min del
7. I am Legend – ok vampyrrulle
6. Tropa de Elite – yay
5. No Country for Old Men – yay
4. Sunshine – borde kanske se om, det känns som jag missat ngt
3. The Bourne Ultimatum – alla Bourne är ju stabila rullar
2. Förtrollad – återigen påmind och sugen tack vare dig och Henke
1. Stardust – se ovan 😉
GillaGilla
Finfin lista. Och bra initiativ!
10. Aldrig hört talats om denna.
9. Inte sett, men den verkar bra
8. Sett men föll aldrig för leksakerna. Första filmen dock klart bäst av de jag sett. Typ 2+ eller 3 av fem
7. Inte sett, halvsugen. Känns som att den är sönderspoilad för mig.
6. Inte sett, kan vara något, halvsugen
5. Min etta. Jag gillar’t.
4. Sett men blev inte lika begeistrad som vissa. Kanske 3/5?
3. Min tvåa. Stabil som tusan. Gillar Bourne.
2. Underbar film.mIn nia, kanske för lågt. Kan det varit jag som tipsade dig om denna?
1. Också härlig film. Såg den på eftermiddagen en nyårsafton. Mycket trevlig. Bubblare hos mig.
GillaGilla
Trångt i kistan!!!! Galet rolig film!
Tre överlapp blev det och jag är såklart extra glad att du har med min (överlägsna) etta.
Din etta och tvåa är inga höjdare i min bok men toppenkul att dom letat sig så högt upp hos dig. Kanske inte helt självklara filmer på en årsbästalista men det gör det bara extra roligt att se dom där 🙂
GillaGilla
10. Death at a Funeral – Ville se denna när den kom, men det blev aldrig av. Tack för påminnelsen!
9. Funny Games U.S. – Bara sett originalet ett par gånger, men ska försöka se denna (även om jag hört att de ska vara väldigt lika varandra).
8. Transformers – Tyckte också den var bättre än väntat (även om jag inte hade några som helst förväntningar på den). Stark trea.
7. I Am Legend – Håller med om att den inleder bra, men sen blir den tyvärr dålig. Tvåa till stark tvåa.
6. Tropa de Elite – Håller med, riktigt bra och högt upp hos mig. Fyra.
5. No Country for Old Men – Överskattad? Förmodligen för att den vann Oscarn för bästa film, men det var den allt värd (även om en sån här film sällan vinner). Stark fyra.
4. Sunshine – Finns mycket att gilla med den. Synd att den tappar sista biten när den ballar ur en del. Förstör mycket för egen del. Trea till stark trea.
3. The Bourne Ultimatum – Sämst av de tre (i mitt tycke), men fortfarande bra. Stark trea.
2. Enchanted – Ej sett och kanske inte så sugen på, men vem vet…
1. Stardust – Inte heller sett, men denna har jag varit lite nyfiken på (även om Fantasy är långt ifrån min favorit-genre).
GillaGilla
10. Trångt i kistan – Aldrig hört talas om ens. Titeln?
9. Funny Games U.S. – Oh yes, på min lista. Lika bra som originalet faktiskt, även om upplevelsen var värre när jag såg originalet (på bio faktiskt).
8. Transformers – Mmm, men nej.
7. I Am Legend – Ja, den är bra. Bubblare hos mig.
6. Tropa de Elite – Men vafan vad alla har med den här då. INTE SETT. 😉
5. No Country for Old Men – Hmm, vilka tycker den är överskattad?
4. Sunshine – Nja, helt ok, men har för mig att den ballar ur i slutet.
3. The Bourne Ultimatum – Bra men Bourne 2 är bättre.
2. Enchanted – Charmig! Men ej nära min lista.
1. Stardust – Denna har jag inte sett.
Två överlapp. Kunde vara sämre.
GillaGilla
Trångt i Kistan får ni syna!
Se dock upp för den kassa nyinspelningen som kom för ett par år sedan (med bla Chris Rock tror jag).
Jepp Henke, det var du som tipsade om Förtrollad! Näven på den! 🙂
No Country…uppsnackad visst…men den har FOG för det! 🙂
Really.
Sorry om Seraphim Falls Sofia! Fast det är en ganska bra rulle, det ger jag!
GillaGilla
10. Trångt i kistan – Helt ok film.
9. Funny Games US Sett originalet och det får räcka så – åtminstone nga år till
8. Transformers mnjae
7. I am Legend helt ok
6. Tropa de Elite – på listan
5. No Country for Old Men – på listan
4. Sunshine – min ohotade etta
3. The Bourne Ultimatum stabil men jag har en tendens att blanda ihop filmerna
2. Förtrollad – började titta men nej tack.
1. Stardust ok troligen bättre om man inte läst Gaimans bok.
GillaGilla
Ping: Årets bästa filmer 2007 | FILMITCH