Å så bara kom det!
Det nya århundradet. Med buller och bång, varningsklockor som ringde ikapp med framtidsspänningen. Och ganska snart blev det vanlig vardag på planeten jorden igen. På filmfronten…business as usual. Filmfabrikerna fortsatte att plöja ned dollars och andra pluringar. Så hur var klassen på detta års utbud?
Ganska bra säger jag. För att inte säga utmärkt. Men, det är ju jag…Blockbuster-Steffo. I alla fall MINA intressen tillgodosågs….med råge!
Så nu rullar vi listan! Tjo!
***********************
10. Dolt under ytan
Klockren salongsthriller med blinkningar till gamle mästaren Hitch av Robert Zemeckis. På (just) ytan en story…under…en helt annan. Harrison Ford och Michelle Pfeiffer trivsamt bra!
9. X-Men
Originalrullen. Plötsligt kändes allt med superhjältar lite…mörkare. Lite hårdare. Lite…tuffare tag i tillvaron.
8. Me, myself & Irene
Jim Carrey i skamlig högform! Kan vara en av hans roligaste rullar! EVER! Härlig support av Zellweger och en galen cast i birollerna! Snuskigt kul humor!
7. Tretton Dagar
Jag är en riktig sucker på dialogdrivna, politiska, dramathrillers. Det här är en sådan. En förbannat bra sådan! Och spännande…fast man redan vet allt!
6. Memento
Guy Pearce i sin kanske bästa (?) roll. Mannen med närminnesförlust som måste jaga en mördare. Hur gör man det när man inte vet vem man letar efter? Sjukt spännande även för oss som tittar. På nåt märkligt sätt berättas filmen baklänges också. Bara en sån sak.
5. High Fideltity
Kärlek, musik, listor, en skivaffär, Jack Black och John Cusack! Trivselfaktor! Bra film på bra bok!
4. Cast Away
Lika underhållande VARENDA gång jag ser den! Känslan! Isoleringen! Tom Hanks! Slutet! Avnjuts varje sommar!
3. Gladiator
Inget snack. En av Ridley Scotts snyggaste och mest engagerande rullar! Pompös och mäktig historia. Crowe är lysande. Men Joaquin Phoenix är fan bättre!
2. Almost Famous
Regissören Cameron Crowes självbiografiska (?) skildring av ett 70-tal och musikjournalistiken som föddes då. I en era när allt kändes lite mer….laidback. Mycket bra rollista! Och musik! En toppfilm som håller för många omtittar!
1. O Brother, Where Art Thou?
Jösses vad jag tycker om den här skojarrullen från bröderna Coen!! En snyggt förklädd Homeros-historia som utspelas i depressionens södern i USA på 30-talet. Knasig, svart, humor. Musik som sätter sig i skallen! En pigg George Clooney som bjuckar på sig själv! En kanonrulle! En fräsig etta på listan!
Bubblare: Pitch Black, Patrioten, Traffic, Snatch
*********
Vad tycker resten av filmbloggarfolket om detta år!? Check it out!
Fyra överlapp, härligt. Och O brother på en förstaplats – det är respekt. Men du har glömt Unbreakable. 🙂 och Gladiator, nä, den e kass. 🙂
GillaGilla
Blockbuster-Flmr! Du är motpolen till pretto-Jojjenito! Blink, blink (till er båda)!!
Min filmsmak liknar nog oftare din smak än Jojjes, men ändå har vi bara två överlapp (High Fidelity och Almost famous) och jag har tre andra överlapp med Jojje. Galet.
GillaGilla
En etta som dessutom har ett grymt soundtrack, eller hur? 😉 Jag insåg när jag tittat på min egen lista att jag inte minns Memento tillräckligt väl för att kunna bedöma listvärdigheten hos den. DÅ var den ju en monumental mind fuck men jag känner mig inte säker på att den kommer att vara lika klurig eller bra vid en omtitt. Finns ju bara ett sätt att ta reda på det…
GillaGilla
Tre överlapp även här! O Brother, Memento och X-Men. Sug på den, Henke. 😉
Kul att du uppmärksammar X-Men. Sen är det ganska många på din lista som jag inte har sett, fyra st närmare bestämt.
GillaGilla
Tänk den dagen man klickar in på en årsbästalista hos dig och får se sju asiater, en ungersk och två svenska filmer. Vilket MINDFUCK va? 😀
Kul etta! Trodde nog inte att den skulle hamna SÅ högt upp hos dig. Jag hade gissat på Gladiator som etta.
GillaGilla
Ur led är tiden inte ett enda överlapp och då har jag trots allt sett alla utom nummer fyra på din lista.
GillaGilla
Japp hörni….det svänger ju rejält om alla våra listor..såklart! Och trist vore det väl annars!
Jaru Fiffi…det vore väl verkligen en dag att minnas…men det kommer ju aldrig att hända såklart! 🙂
Sofia: Mycket bra tunes där! 😉
Magnus: Nämen! Gladiator är väl grejer!!! 🙂
Henke: Du får ta del av båda ytterligheterna med andra ord! 🙂
Jojje: Bra jobbat ändå på blockbuster-fronten! 🙂
filmitch: Hmm…det hör inte till vanligheterna ju…annars! 😉
GillaGilla
Ping: 2000 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord