Året var inte bara det fantastiska Fotbolls-VM i USA.
Eller guld-OS i Lillehammer.
Det var också ett rackarns, rejält RACKARNS faktiskt, bra filmår!
Så pass att det blev en riktigt rafflande strid om att ta sig in på listan här nedan. Bjuds det på några överraskningar? Nja, ni som kan er Steffo vs Filmåren vet ju ungefär vad som väntas dyka upp i listan. Som vanligt premieras Hollywoods alla galna hittepåhistorier i första hand och de smalare, mindre, grejerna får söka uppmärksamhet någon annanstans.
Är -94 värt att bevara i filmhistoriemuseet?
Självklart!
Rulla listan.
***********************
10. En kvinnas list
Linda Fiorentino i sin kanske coolaste roll ever. Som sexig, iskall och smart beräknande, på flykt med drugmoney, gömmer hon sig i en liten stad där snart ett nytt ”offer” står på tur. Snygg och oberäknelig rulle med ett stänk av noir.
9. Ed Wood
Firma Deppen och Burton i en PERFEKT BOATS-rulle om en riktig knäppis och hans galna liv! Underbar touch på berättelsen om den passionerade filmmakaren Wood!
8. Wyatt Earp
Ett bra filmår innehåller ALLTID en western. Här ett manglande tretimmars-epos signerat Lawrence Kasdan med Kevin Costner som den berömde sheriffen. Naturligtvis kanoners för en westernnörd!
7. Dum & Dummare
Korkskallar. Idioter. Puckon. Sinnesslöa. Och en alldeles underbar oborstad rå humor från Farrelly-bröderna!
6. Speed
HÄRLIG sommarpopcorn med Keanu och Sandra! Spännande, fartig och lika snygg som tex Die Hard-rullarna. Kan bero på att regimannen här, Jan de Bont, fotade första DH 1988!
5. True Lies
Är jag den enda som jublar åt James Camerons skojeri med Bond-genren!? Ibland tror jag det. Arnie och Jamie Lee Curtis är härliga tillsammans! Och Bill Paxton! Sicken gnällis..här också!
4. Lejonkungen
Magisk av Disney! Musiken, storyn, feelingen. Både jag och mina barn har haft det galet dammigt i rummet vid ett antal tillfällen kan jag säga. Dessutom; ”gammeltecknat”!
3. Leon
Beviset på att Luc Besson kan när han vill. Vilken film! Natalie Portmans bästa?! Jean Renos bästa!? Och Gary Oldman….WTF?!?
2. Forrest Gump
Silvermedaljen till en tjomme det liksom inte går att störa sig på. Han bara…är.
Och råkar ut för det mesta..mest hela tiden. Snyggelisnygg filmteknik av Zemeckis som låter Tom Hanks glida genom en komprimerad version av 60- och 70-talets USA.
1. Nyckeln till frihet
Världsklass! Naturligtvis en femma i betyg. Se den. Upplev den.
Bubblare: Pulp Fiction, Stargate, Maverick, Den Galopperande Detektiven
*********
Vad tycker resten av filmbloggarfolket om detta år!? Check it out!
Bra tips där. Jag blir rejält sugen på din 10:a, En kvinnas list. Det är bara den och Ed Wood som jag inte sett.
Blev förvånad över att du inte har med Pulp fiction på din lista.
GillaGilla
Gött! Klipp 10 och 9! Bra rullar som tusan!
Förstod att frånvaron av Pulp… skulle bli en notering.. 🙂
Men…den är BRA helt klart….dock inte bättre än dessa ovan….tycker jag dårå.
GillaGilla
Sex stycken överlapp! WTF is going on?!? Och då har jag ju inte ens med din etta på min lista.
Din nummer 10 såg jag på en jätteliten mintgrön biograf på Maui. Jag minns själva upplevelsen kanske mer än filmen men jag tyckte den var helt okej, vad gäller Fiorentinos skådiskarriär så blev det ju inte såååå mycket av den. Tyvärr, kanske.
Vad gäller True Lies så jublar du inte ensam. Underskattad film det där. Tror jag har sett den – utan överdrift – femtio gånger genom åren. Och Tom Arnold är kanon han med där ju! 🙂
GillaGilla
Glömde ju Tom Arnold! Han är ju asrolig här!! 🙂
GillaGilla
10. En kvinnas list – Gillar den och den är nära, nära en plats på listan. Blir sugen att se om den. Ja, Linda Fiorentino var mycket bra i denna. Nästan så hon slår min favoritroll med henne i Gotcha! (1985).
9. Ed Wood – Sett för länge sen. Var väl ok, inget minnesvärt.
8. Wyatt Earp – Känner till så klart, men har inte sett. Måste nog göra det (trots längden).
7. Dum & Dummare – Rolig, men inte en favorit för topp tio för egen del.
6. Speed – Underhållande action, men inte en toppfilm i mina ögon.
5. True Lies – Visst hör den hemma på listan. Har den också på topp tio, som åtta 😉
4. Lejonkungen – Såg den nog för sent. Gillade den, men blev inte någon favorit. Kanske vid omtitt?
3. Leon – Även topp tre hos mig. Mycket bra även efter flera omtittar.
2. Forrest Gump – Mmm, den höll förvånansvärt bra när jag såg om den härom året. Trodde jag skulle ha lite svårare för den, men den är bra. Plats fyra hos mig.
1. Nyckeln till frihet – Hör givetvis hemma nära toppen och det är inte svårt att förstå varför. Andra plats hos mig.
GillaGilla
Du klipper Wyatt Earp en lördagskväll såklart! Vilken kanonkväll! 🙂
GillaGilla
Man börjar känna igen listdeltagarna nu. Ingen större förvåning inför din etta 🙂
10. En kvinnas list – Känner igen titeln men jag tror inte att jag sett den
9. Ed Wood – Stor charm!
8. Wyatt Earp – Tyckte inte jag behövde se fler Westerns efter Tombstone som väl kom året innan om jag inte minns fel
7. Dum & Dummare – Yay
6. Speed – Yay
5. True Lies – Helt ok, men inte så mycket mer. Vill minnas att jag störde mig på lite trist genusperspektiv
4. Lejonkungen – Bra, men fortfarande mycket av barnfilm
3. Leon – Yay
2. Forrest Gump – Helt ok, men ingen toppfilm för min del
1. Nyckeln till frihet – Mer toppfilm, men den har ändå inte letat sig in närmast till hjärtat detta superstarka år
GillaGilla
Illa att du såg Tombstone före Wyatt! Hahaha. Tombis är bra såklart…men Kevan bättre som den bistre lagmannen! 🙂
GillaGilla
Ok, bara för att vara mycket tydliga: Kevin Costner kan ALDRIG slå Kurt Russell vad det än månde handla om 🙂
GillaGilla
😉
GillaGilla
Fin lista. Fick för mig att Lejonkungen skulle komma ännu högre upp, etta eller tvåa. Vet inte varför, men jag har för mig att du diggade den skarpt.
GillaGilla
Lejonkungen är en superduperhärlig rulle! Högt upp på listan såklart, men inte i topp..! 🙂
GillaGilla
Fyra överlapp – vi ligger närmast varandra bland alla listor. Wyatt Earp borde jag ta och se.
GillaGilla
Gört! 🙂
GillaGilla