Jahapp.
1991. Kolla sifferföljden. Visst ser den lite…lustig ut ändå?
Som ett litet tal som liksom smugit sig in där, bland de stora, större, talen.
Kunde filmåret 1991 hävda sig? Fanns det toppar? Riktiga kanoner? Jag vill nog svara ja på den frågan, TROTS att det faktiskt inte fanns en hoper självklara titlar att spotta ur sig.
Men det betyder ju å andra sidan inte att det inte fanns en och annan pärla att vila ögonen på, till och med rullar man liksom glömt att de smög sig upp just 1991!
Rulla bandet.
***********************
10. Fisher King
Terry Gilliams dramakomedi som pendlar mellan skratt och förtvivlan. Mörkt, med tokroliga inslag. Mycket bra film. Williams och Bridges…briljerar.
9. Frankie and Johnny
Ännu en feelgoodare som behandlar andra chansen i romantik. Al Pacino och Michelle Pfeiffer återförenade. Mys.
8. City Slickers
Stressade storstadsbon Billy Crystal ska hitta sig själv som cowboy på prärien. Crystal-humor och Jack Palance. Och Helen Slater i värstingfrippa. Kul!
7. Thelma och Louise
Engagerande (!) från Ridley Scott. Susan S och Geena D. Vilka tjejer! Tar ingen skit! Assnyggt slut. Förstås!!
6. Stekta Gröna Tomater
Listans andra starka kvinnorulle. Här är det också feelgood, ta ingen skit, glädje och förhoppningar. Och en härlig mix av olika tidsåldrar. Varm-i-magen-film!
5. Backdraft
Inget filmår utan en stabil Ron Howard. Här hyllas brandmännen. Snyggt och läckert. Kurtan Russell tuffaste firefightern around! Popcornsrulle som engagerar (johorå!)
4. JFK
Ingen kan nånsin beskylla Oliver Stone för att vara diskret. Här tar han i så han nästan spricker angående efterdyningarna vid mordet på JFK. Späckad med filmstjärnor i alla möjliga roller! Mycket sevärt detta!
3. Cape Fear
Robban De Niro otäck utav h-e! Scorseses nyinspelning av 60-talsthriller i södern är en av 90-talets bästa rullar. Och musiken….MUSIKEN!
2. När Lammen Tystnar
Ikonisk 90-talare här också. Stämningen, känslan. Obehaget. Sir Anthony…innan han blev pompös och bekväm. Kanonrulle.
1. Terminator 2: Judgement Day
Så-in-i-helvete-bra! Tidlös!
Bubblare: Doc Hollywood, Point Break, Brudens Far, The Committments, Höken är lös, Hur mår Bob?, Bugsy
*********
Så vad tycker då resten av the filmbloggers om detta filmår?? Check it out!
En hoper väldigt trevliga filmer från det här året, helt enkelt…
10. Fisher King – YAY 🙂
9. Frankie and Johnny – charmen!
8. City Slickers – mja, jag har ett komplicerat förhållande till Billy Crystal…
7. Thelma och Louise – klassiker, yay
6. Stekta Gröna Tomater – charmen!
5. Backdraft – yay, du och jag och Ron Howard mot världen 🙂
4. JFK – ok, men minns den inte som så fantastisk
3. Cape Fear – ok, men minns den inte som så fantastisk
2. När Lammen Tystnar – bra, men har aldrig varit fantastisk för min del
1. Terminator 2: Judgement Day – given listplats på den filmen
GillaGilla
Ronny Rules! 🙂
GillaGilla
Fyra överlapp.
10. Fisher King – yay
9. Frankie and Johnny – inte sett, två skådisar som ligger nära toppen av mina ”gillar minst”…
8. City Slickers – gillade denna skarpt, men såg om den nyligen och den höll tyvärr inte
7. Thelma och Louise – yay
6. Stekta Gröna Tomater – inte sett
5. Backdraft – inte sett
4. JFK – sågs nyligen och den var inte min kopp av te
3. Cape Fear – sett den men var inte så förtjust i den
2. När Lammen Tystnar – yay, riktigt bra film
1. Terminator 2: Judgement Day – yay, klassiker
GillaGilla
Känns som det finns en ganska klar kandidat till detta års UÅBL-vinnare va…? 😉
GillaGilla
En trevlig blandning. Tjejfilm, action, komedi, drama, romantisk komedi, thriller. Ja, det mesta. Saknar bara den där svartvita tjeckiska dockfilmen. 😉
GillaGilla
Jäklarns vad överlapp den här gången! Och Ron Howard på ett hörn, ja, där gick min gräns (även om filmen är helt okej) 🙂
GillaGilla
FLMR vs Filmitch
10. Fisher King – sett men blev inte speciellt begeistrad
9. Frankie and Johnny – se ovan
8. City Slickers – roligt tills de kom ut i vildmarken
7. Thelma och Louise – se 10 och 9
6. Stekta Gröna Tomater – jösses.
5. Backdraft – helt ok vill jag minnas ligger i omtittshögen.
4. JFK – mjae
3. Cape Fear – Check
2. När Lammen Tystnar – check
1. Terminator 2: Judgement Day – check
Darrig start men det blev trots allt fyra överlapp
GillaGilla