Nytt decennium. Nytt årtionde som bankade på dörren.
Så, vad hände 1990? I största allmänhet?
Tja, tex det här:
- Året började med en måndag (bara en sån sak)
- Nelson Mandela frigavs
- Hubbleteleskopet sköts upp i omloppsbana runt jorden
- Västtyskland vann fotbolls-VM i Italien
- TV4 startade sina sändningar (oh the horror!)
Till dessa mer eller mindre världsomvälvande händelser ska nu också alltså filmåret -90 läggas. Vad fanns det att hämta här tro? Jo, mer än man kanske trodde från början…eller har minnet raderat ut det man inte ansett som viktigt att komma ihåg? Allt beror förstås på vad man föredrar som filmkonsument. För Flmr, som självklart medelst glädje, gärna vadar i Hollywood-fabrikens smetiga och ytliga avdelningar…var ju detta en finfint år att skriva in i minnesboken. Kolla bara nedanstående 10-toppar som fick plats:
***********************
10. Hotet från underjorden
Synnerligen underhållande bagatell. Lite som en blinkning åt forna tiders matinéskräck. Här mest humoristiskt..och lite spännande! Kevin B och Fred W sköna som slackers!
9. Edward Scissorhands
Ännu mer bevis på att herr Tim Burton nog ändå hade sina gyllene år där och då. Finurligt berättad och med stort hjärta. Johnny Depp dessutom riktigt rolig som…eh..nördig figur.
8. Pretty Woman
Jaja..du kan spotta och fräsa bäst du vill om moraliska dubier och allt det politiskt inkorrekta. Faktum kvarstår; den här rullen är (med rätta) en ikonisk 90-talare och dessutom härligt Hollywoodromantisk OCH BRA! Johorå!
7. Total Recall
Visuell fest och over-the-top-action när Arnie åker till Mars! Hur kan man inte gilla den här!?? Skyhögt nostalgiskt värde på den karamellen!
6. Ensam Hemma
Listige Kevin charmade brallan av mig redan på premiären. Och han gör det fortfarande varje jul!
5. Internal Affairs
Aningens bortglömd thriller från förr. Både spännande och svart när intern-utredar-snuten Andy Garcia jagar den korrumperade kollegan Richard Gere. En av Geres absolut bästa roller. Ever.
4. Lida
Obehaglig Stephen King-bok som blev lika obehaglig och KANONBRA rulle! Kathy Bates…Hu! Stackars James Caan.
3. Die Hard 2
”Can the same shit happen to the same guy twice!??” Yes it could. Lovely.
2. Maffiabröder
Brutalt (!) underhållande. Engagerande. Mustigt. Scorscese när han är som bäst. Casten är imponerande! Och lysande!
1. Dansar med Vargar
Älskar filmjäveln.
Bubblare: Millers Crossing, Misstänkt för mord, Bad Influence, Memphis Belle, Nikita, Imse Vimse Spindel, Tillbaka till framtiden III, Ghost
*********
Så vad tycker då resten av the filmbloggers om detta första år på 90-talet!? Check it out!
Spott och frääääääs 😉
Hotet från underjorden är riktigt bra alltså. Kanske borde ha haft den som bubblare…
GillaGilla
Ja…som sandbubblare såklart… 😉
GillaGilla
Tre överlapp. Bara. Men så drar du till med trå riktigt risiga filmer på topp 2. 😉
En närmare analys:
10. Hotet från underjorden – inte sett hela tror jag
9. Edward S – den har jag sett men kommer inte ihåg nåt, borde ses om
8. Pretty woman – yay! nästans amma placering dessutom
7. Toral recall – yay! Stabilt val
6. Ensam hemma – inte sett faktiskt, men samtidigt har man sett flertalet scenr flimra förbi då och då så att det känns som att mans ett det mesta…
5. Internal affairs – inte sett, tror att Infernal dito är mer min melodi
4. Lida – inte sett och inte jättesugen heller
3. Die hard 2 – yay! Underhållande!
GillaGilla
Tre överlapp får vi vara nöjda med! Hade du satsat på de två TOPPFILMERNA hade det blivit mer. Orimligt att du inte gjorde det… 😉
GillaGilla
Fotbolls VM 1990 vilket aptråkigt VM – frisparkar och filmningar match efter match sedan har det blivit bättre turligt nog 🙂
5 överlapp helt ok och Internal affairs var med till sista utslagsvändan – de du!
Home alone OCH Pretty woman på samma lista:
GillaGilla
10. Hotet från underjorden – Yay för hejsan-svejsan-maskar
9. Edward Scissorhands – Underbart fin liten rulle
8. Pretty Woman – Mja, som så många romcoms, den håller verkligen inte i längden
7. Total Recall – Yay för Arnie och kackiga huvudproteser
6. Ensam Hemma – Nope, njet, no
5. Internal Affairs – Inte sett
4. Lida – Bra, men jag hade mer listvärdigt filmer i min bok
3. Die Hard 2 – Skulle noga ha kunnat ta sig upp hos mig också, riktigt bra, särskilt för att vara en uppföljare
2. Maffiabröder – Japp, helt ok den också
1. Dansar med Vargar – Yay gissning 😀 Men den var inte så svår den här gången
GillaGilla
Dags att kommentera här!
10. Hotet från underjorden – Haha, japp. På min lista.
9. Edward Scissorhands – Mja, jag är skeptisk.
8. Pretty Woman – Ytterligare en snubbe som har den på sin lista. Intressant. Det är tydligen en kill-flick och inte en chick flick (flick flick).
7. Total Recall – Den höll inte efter min omtitt för några år sen.
6. Ensam hemma – Inte sett och jag tror aldrig jag kommer se den.
5. Internal Affairs – Inte sett.
4. Lida – Vad det lider (ehe) ska jag nog se om denna. Minns inte så mycket.
3. Die Hard 2 – Helt ok som jag minns det.
2. Maffiabröder – High five!
1. Dansar med Vargar – Inte sett. INTE SETT. Men jag är sugen så det kommer ske.
Och så ska vi se. Vad gissade jag? Tillbaka till framtiden III. Ah, en bubblare i alla fall.
(Pst, du har glömt i:et i Jojjenito.)
GillaGilla
Hahaha! Ja jag ser ju det nu!! 😁
Jojjento!! Ditt nya alias!
GillaGilla