Ett rejält Hollywood-år banne mig.
Lagom mix av ytliga, snygga alster…till lite djupare grejer.
Som vanligt kunde jag med andra ord lita på min Drömfabrik. Kanske inte det mest omvälvande årtalet i årslistorna…men…underhållande icke desto mindre.
Som kanske egentligen alla år.
Här kommer Flmrs best of -89:
***********************
10. Born on the Fourth of July
Tompa C visade tidigt att han fixade tunga roller. Som här.
9. Pet Sematary
Stephen Kings bok var asbra…men alltså..filmen var minst lika ruggig! Lyckat!
8. Field of Dreams
Det är nåt med den här rullen, nåt..magiskt. Sort of. Väldigt bra. Tidig Costner bra som tusan.
7. Lethal Weapon 2
Den bästa i hela filmserien! Fartig! Spännande! Och Leo!
6. Back to The Future Part II
Precis när man trodde att det inte kunde bli mer snurrigt…så blev det så!
5. The Abyss
Superduperbra detta! Dock lika hatad som älskad runt jordbollen. Ack ni oförstående…
4. National Lampoon´s Christmas Vacation
Hahahahahahahahahahahahahahahahaha. Lovely!
3. Weekend at Bernies
Hahahahahahahahahahahahahahahaha. Underbart!
2. When Harry met Sally
Drömmer du om att sparka i lövhögarna i Central Park? Då är detta rullen för dig. Mysig!
1. Döda Poeters Sällskap
Ja jag vet, det där jävla Carpe Diem! Men Robin Williams var lysande! Och känslan i rullen nästan..magisk.
Bubblare: Föräldraskap, Sea of Love, Lugnt Vatten, De fanstastiska Baker Boys, En djävul till granne
*********
Så vad tycker då resten av the filmbloggers om detta årtal!? Check it out!
Ping: 1989 års bästa filmer - Spel och Film
Ping: 1989 års bästa filmer – Carling Creations
Tre överlapp och Field of dreams har jag inte sett.
Att Bernie skulle vara med var väl självklart
GillaGilla
Gissade rätt på flera. Skulle själv inte kunna ta med 9:an. Men jo, ruggig är den alltid. Men så tragisk och sorglig att jag inte skulle vilja se om den.
GillaGilla
Yay ettan! Yay inprickad gissning! Men nej, SÅ bra är inte Pet Sematary. Jag återkommer i frågan 😉
GillaGilla
Yo. Hela fem överlapp och dessutom dina placerade 1-5. Solid.
Min gissning slog rejält slint. Har du sett Uncle Buck eller fallerade jag på en teknikalitet? Själv har jag faktiskt inte sett den, men John Hughes är alltid John Hughes…
Största positiva överraskningen – Christmas vacation och Weekend at Bernie’s så högt upp på listan (fast Weekend at Bernie’s var given…)
Största Waaaat? – Tillbaka till framtiden 2. Kommer ihåg den som den svagaste delen av trilogin. Länge sedan jag såg den iofs.
GillaGilla
Då hoppar jag på din lista med en gång:
10) Born on the Fourth of July – Behöver se om då jag inte alls minns den.
9) Pet Sematary – Faktiskt inte sett. En anledning är att jag inte riktigt trott på den och ”djurskräcken”. Men kanske får kolla in den.
8) Field of Dreams – Gillar den här mycket och tycker det är en av årets bästa.
7) Lethal Weapon 2 – Hmm, gillar ettan mer, men alla har de tappat i mina ögon genom åren. Fortfarande filmer man kan se om, men inga favoriter.
6) Back to the Future Part II – Ja, jag håller med dig. Denna gillade jag mer än jag trodde jag skulle göra när jag såg om trilogin. Funkar bra med ettan.
5) The Abyss – Stämningsfull och snygg. Inte perfekt, men listvärdig är den allt.
4) Christmas Vacation – Rolig liten julfilm det här. Inte på min lista, men klart omtittsbar.
3) Weekend at Bernie’s – Haha, just det en av dina ”guilty pleasures”. Smårolig, men jag är nog på Elaines sida i Seinfeld, haha.
2) When Harry Met Sally… – Mysig romantisk film som funkar i alla väder.
1) Döda poeters sällskap – Aldrig haft den som en favorit, men dålig är den absolut inte.
Av dina bubblare gillar jag dessutom Föräldraskap (underskattad Steve Martin dramakomedi) och Sea of Love (ganska tät thriller med Al Pacino).
GillaGilla
Verkar som om nästan alla är överens om Döda poeters sällskap, gott att se den på förstaplats! Och annars hade vi ju flera bra överlapp – kul att du hade med Bernie. 🙂
GillaGilla
Telepati på topplaceringarna den här gången? 😀
GillaGilla
@filmitch: Bernie är självklar!
@David: Helt rätt. Ruggig, tragisk OCH sorglig!
@Sofia: Jaså! Det passade inte en King-älskare!? Asch då. 😉
@Henke: Solid mannen! Uncle Buck har jag minsann sett! Trivsam..men inte mer. 😉 Bernie och Chevy! Hjältarna! Hahahaha…
@Movie-Noir: Pet Sematary väl värd att kollas in!
@Magnus: Japp, tror DPS kommer att ha en stabil topp-placering hos Henkes UÅBL!
@Fiffi:Great minds think alike! 😉
GillaGilla
Ping: Weekend at Bernie’s (1989) | Rörliga bilder och tryckta ord