Som vanligt går det lätt som en plätt att hitta guldkorn detta aktuella filmår.
Här samsas komedier, med actionstänkare och allvarliga alster.
Och kanske dominerade Hollywoods störste mästare lite extra detta år…?
Här finns rejäl underhållning att hämta!
Kolla bara!
***********************
10. The Nightmare Before Christmas
Tim Burton var bättre förr! Ja kanske. Ingen topplista från 90-talet utan en Burton-produkt! Den här charmigt underhållande i all sin bisarrhet.
9. Groundhog Day
Synnerligen underhållande komedi av salig Harold Ramis. Aldrig tråkig, aldrig upprepande i sin humor…trots den upprepande (!) historien. Bill Murray perfekt som dryg väderman!
8. Sleepless in Seattle
Romantik signerad Nora Ephron, med pålitliga Meg Ryan och Tompa Hanks i huvudroller. Självklar plats på en årslista hos Flmr! But of course.
7. Cliffhanger
Det fanns en tid på 90-talet när finnen Renny Harlin nästan var the-go-to-guy när man ville ha superduperaction i Hollywood. Här ett av detta års absolut mest underhållande verk. Ihop med Sly också! Heja!
6. In the Line of Fire
Clint var pensionärsgammal redan -93, men likväl bjuckar han här på en stabil roll som Secret Service-agent med vissa bekymmer. Mycket underhållande och spännande. Inte minst med Malkovich som smart tokdåre. För regin stod Wolfgang Petersen.
5. Schindlers List
Filmen man nästan önskar att man aldrig sett. Men när man nu gjort det, är det bara att konstatera att mästaren Spielberg har magin även när han vänder sig bort från det glättiga.
4. The Fugitive
Full fart nästan hela tiden när Harrison Ford jagas på bygden av den stenhårde och envise US Marshal;en (!) Tommy Lee Jones! Snygg take på den gamla tv-serien. Det bästa av allt; den håller än!
3. The Piano
Ojoj! Känslorna. Stämningen. Bilderna. Det som sägs. Det som inte sägs. Blickarna. Detta är en magnifik film.
2. Falling Down
Hur underbart är det inte att känna igen sig i Michael Douglas känsla när han helt enkelt får nog i vardagen! Hur besk är inte eftersmaken när man inser att filmens ”hjälte” kanske inte är den stabilaste att lägga sina pengar på… En story som twistar till det på ett apsnyggt och obehagligt sätt! Dessutom; bonus med alltid sevärde Robert Duvall!
1. Jurassic Park
Vem skulle kunna ha hotat denna film detta år? Precis: ingen!
Bubblare: True Romance, Firman, Short Cuts, Blodröd Sol
*********
Hur går snacket om -93 bland de andra filmbloggarna?? Check it out!
Tre överlapp och samma förstaplats – grymt bra! Och Falling Down dessutom – hur bra är inte Michael Douglas och Duvall? Här snackar vi konst på hög, eller kanske väldigt låg, nivå.
GillaGilla
Rullen är dessutom så jäkla bra för den visar upp två ansikten. Och det ena ser man inte komma i förväg alls! Och sen…blir det en obehaglig känsla över hela rullen. På ett spännande sätt!
Dramaturgin = top notch!! 🙂
GillaGilla
En riktigt stabil lista, kul att se Pianot på en välförtjänt bronsplats och snygg etta såklart! *high five*
Och eftersom jag inte ser en viss film vare sig på listan eller som bubblare, nu fick jag ett uppslag till ett uppdrag framöver. He-he.
GillaGilla
Pianot! Check!
Oops…ajajajaj….jag börjar redan gruva mig för höstens uppdrag… 😉
GillaGilla
Fyra överlapp varav din topptrio. 🙂
Slepless in Seattle och Schindler’s list de enda filmen jag inte sett. Övriga stabila filmer. Starkt år!
GillaGilla
Great! Det får vi vara nöjda med!
Starkt år! Stabilt!
Sleepless…finfin sommarfilm det!! 😉
GillaGilla
Intressant. Korsar man Filmitch’s smak med Fiffis så har man nog din. Jurassic Park är fantastisk i sin egen rätt, no doubt about that. 6 har jag svårt för, kall obehaglig och pretentiös på något sett. Tror jag… Kommer inte ihåg den så bra.
GillaGilla
Hahaha, ja vad fasen…det kanske ÄR en bra liknelse det där!
När man börjar fundera på det. Jag..en hybrid av Filmitch och Fiffi! 😉
GillaGilla
Intressant med Pianot. Av nån anledning fick jag för mig att det inte var en film för dig. Fast jag har ju inte sett den.
Blodröd sol som du har som bubblare, vad är det för film?
Och jag heter fortfarande inte Jojjento. Tror du måste uppdatera det inlägg som du använder som mall när du skapar årsbästalistorna. 😉
GillaGilla
Hahaha! Du ÄR ju Jojjento nu! 😉
Pianot! En av de filmer som bekräftar att det finns andra sidor av Flmr… 😉
Blodröd Sol: http://www.imdb.com/title/tt0107969/
Trevlig liten karamell!
GillaGilla
Blodröd sol är väl värd en omtitt tack för påminnelsen. FLMR en hybrid – kanske det 😉
Enda filmerna jag har svårt för på din lista är Sleepless (smetig) och Schindler (pekoral) annars håller vi oss på samma sida gatan.
GillaGilla
Blodröd… är nog en typisk sommarklubbare när jag tänker efter! 🙂
Och så klipper du gamla Sleeples i Seattle nu under ledigheten också! Tjo!
GillaGilla
Lite överraskande med Rising Sun som bubblare, men det är få Crichton-filmatiseringar som inte är underhållande. Yay till din tiondeplats 😀
GillaGilla