Jösses vilket filmår! Pang! Boom! Smack!
Liksom.
Gick andra året på gymnasiet. Livet for fram och tillbaka. Funderingar och tankar likaså.
Ibland var det stabilt, ibland var det svajigare än ett gungfly.
En sak var dock säker: filmåret -82 var ett kanonår! Herregud, vilka titlar! Här var det banne mig satans svårt att hitta sin omedelbara topplista! Ujujuj.
Många var det som ställde sig i kö.
Här är dom lyckliga som fick biljett till toppen!
***********************
10. Berusad av Framgång
En näst intill bortglömd (?) rulle från 80-talet. Komedi om den ständigt packade fd matinéhjälten Alan Swann (Peter O´Toole) i 50-talets New York när live-tv var på modet. Synnerligen förtjusande liten pärla detta!
9. Fiket
Kolla bilden. Steve Guttenberg, Paul Reiser, Kevin Bacon, Mickey Rourke, Daniel Stern. Så unga. I Barry Levinsons stabila dramakomedi. Också en liten pärla från förr!
8. Rocky III
Kanske den Rocky-rulle där Stallones kropp var som mest slimmad! Storyn är rejält lökig (såklart) men den gode Sly lyckas trycka på alla rätta knappar i denna sluggerfest! Mr T åker på spö!
7. Tootsie
En tvättäkta förtjusande 80-tals-komedi från New York! Dustin Hoffman bejakar sin feministiska sida! Och blir kär i Jessica Lange! Formidabel succé ”när det begav sig”! Bakom kameran: Sydney Pollack. Stabilt!
6. The Thing
Carpenters klassisker! Skägget Russell tampas med utomsocknes besökare! Spänning! Slafsigt! Ovisst!
5. En Officer och Gentleman
Filmen alla på gymnasiet ville se! Tjejer drömde om att vara i Debra Wingers kläder och alla vi killar ville vara Richard Gere! (såja..ta det lugnt med könsrollsdebatten nu). Romantik och känslor. Och tuffhet! Och glöm för tusan inte Louis Gossett Jr.!
4. First Blood
Stallone stor vinnare detta år! Även på Flmr-listan! Skala bort actionbitarna, och du har fortfarande en jäkla bra film! Miljön! Stämningen!
3. Poltergeist
Också en klassisk 80-talare! Officiellt skötte ju Tobe Hooper regin…men det är ju kanske Hollywoods sämst bevarade hemlighet att det var Spielberg som drog i alla trådar. Vilket märks på stilen! Den typiska. Rysligt, komisk OCH spännande!
2. E.T. – The Extra-Terrestrial
Sagolikt bra när mästaren Spielberg spelar på ALLA våra känslosträngar! Fantastisk film! Still.
1. Blade Runner
Böckerna har sin Bok. Filmerna har sin Film. Den här.
Bubblare: 48 Timmar, Döda Män Klär Inte i Rutigt, Frances, Grease 2
*********
Så, läs nu också nedan vad diverse bloggkamrater tyckte om detta (fina!) år:
- Fiffis Filmtajm
- Filmfrommen
- Filmmedia
- Filmitch
- Fripps Filmrevyer
- Jojjenito – om film
- Movies – Noir
- Rörliga bilder och tryckta ord
- Spel och Film
Flera fina överlapp och den episka Bladerunner på förstaplats. Helt rätt!
GillaGilla
Troligen den enda ettan på alla mina årslistor som varit huggen i sten ända från början!! Innan Henke ens lanserade idén med UÅBL! 🙂
GillaGilla
Mycket starkt år. Helt klart.
Hela sex överlapp; BR, ET, FB, AOaaG, TT, T och av de övriga fyra har jag nog bara sett Rocky, som inte är speciellt bra i mina ögon.
Blir lite sugen på Diner ändå…
GillaGilla
Diner får du klippa snarast! 😉
GillaGilla
Bra filmer. 🙂 Tian har jag nog inte ens sett, knappt hört talas om. Så tack för tipset. 🙂
GillaGilla
Varsågod! Det är en trevlig liten rackare. 🙂
GillaGilla
Damn, My Favorite Year hade jag glömt bort — tack för påminnelsen. Klart bubblarvärdig om inte annat. Och din etta kommer inte som någon större överraskning måste erkännas 🙂
GillaGilla
Peter O´Toole är ju kanoners i den rollen! 🙂
Ettan är kanske årets mest självklara post! Hahaha
GillaGilla
Coolt, din 10:a och 9:a har jag inte sett. Låter som sevärda filmer båda två.
Och Stallone Deluxe även på din lista! Hurraaaaa!!
GillaGilla
Gubben regerar!! 😉
GillaGilla
Fiket och Berusad av främgång var med ända till upploppet men de föll på att det var alldeles för länge sedan jag sett dem. ET och Rocky III mjae men annars bra val.
GillaGilla
Då tar du en liten återtitt och jackar upp dem ett par snäpp! 😉
GillaGilla