Jahapp! 80-talet!
Det nya årtiondet! Då tonårstiden precis hade börjat. Världen såg lite annorlunda ut. Modet var på väg att bli…eh..färgglatt. Vem hade hört talas om internet, smartphones eller swish?? Var livet till och med lite mindre bekymmersamt? Utan all teknik, alla hetsiga sociala plattformar?
På filmfronten då?
Tja, det visar sig att mitt minne sviker ganska rejält här. Har alltid haft för mig att 1980 var ett bra år. Ett succéår. Men asch då, jämför man med efterkommande år på 80-talet visar sig just 1980 vara ett av de mer svagare korten…i min värld. Några självklara ess finns förstås, men det dräller icke av dem. Man skulle kanske kunna kalla det för ett måttligt år.
Vi tar en titt!
***********************
10. Stuntmannen
Svart och underhållande take på filmindustrin. Peter O´Toole galen regissör som pressar sina stuntmän till gränsen. Nästan helt O`Tooles film.
9. Brubaker
Ny ung fängelsedirektör vill rensa upp i korruption och missförhållanden på anstalten. Redford mycket bra som rättrådig chef. Håll utkik efter en yngre upplaga av Morgan Freeman.
8. Gloria
John Cassavates regisserade hustrun Gena Rowlands som måste ta hand om liten knatte när maffian i New York vill röja undan vittnen och samtidigt få tag i material som kan fälla dem. Rowlands stenhård som gammal maffia-älskarinna som vet hur buset ska tas!
7. The Long Riders
Ingen lista utan en western. Den här från Walter Hill, och skildrar Jesse James och dennes härjningar. Snygg version, mycket bra musik av Ry Cooder. Riktiga bröder (Carradines, Keachs och Quaids) i de ledande rollerna.
6. Tjuren från Bronx
Mycket har skrivits, och många tycker, om denna. Jag gillar den. Snyggt gjord, rå, turbulent och en De Niro när han var och peakade i karriären. Inte asbra, men stabilt bra.
5. Dimman
Kanske mer för nostalgin är för sin story. Carpenter här en coming man i genren, håller igen det värsta goret och bjuder på en mer mysryslig liten story om den hemsökta kuststaden i Kalifornien. Jamie Lee fick vara med på ett hörn här också. Undvik dock nyinspelningen! Pest!
4. Titta vi flyger!
En av de få knasrullarna från 80-talet som håller än! Skämten! Respektlösheten!
”Roger, Roger!”
3. Dressed to Kill
Kolla! Brian De Palma när han faktiskt gjorde bra film! Här rena rama homagen till allt som Hitchcock stod för. Spännande. Ovisst. Angie Dickinson, Michael Caine. Smutt.
2. Blues Brothers
”They are on a mission from God!”
Blues, biljakter, nazister, musikal…och Carrie Fisher!
1. Rymdimperiet slår tillbaka
Mörk, spännande, dramatisk, vuxen. Den bästa av dem alla i sagan.
Bubblare: Tom i Bollen, The Shining
*********
Läs här nu nedan vad diverse andra bloggkamrater tyckte om detta år:
- Fiffis Filmtajm
- Filmfrommen
- Filmitch
- Fripps Filmrevyer
- Jojjenito – om film
- Movies – Noir
- Rörliga bilder och tryckta ord
Hela fyra överlapp och ändå saknar jag några godingar på din lista… Var är Caddyshack? Ehh, är det Tom i bollen? Really? Hade aldrig hört talas om den titeln.
10 – 8. inte sett, de har inte varit på min radar ens
7. The long riders – yay! kommer ihåg denna som ruskigt bra
6. Tjuren från Bronx – sett men den föll inte mig i smaken
5. Dimman – alltid kul med Carpenter men denna har jag inte sett
4. Airplane! yay! Kul
3. Dressed to kill – intressant, men den har jag inte sett
2. The blues brothers – yay!
1. Star Wars V – yay! Hi5
GillaGilla
Caddyshack var precis på håret att klara cutten! 🙂
Kanske en omtitt skulle jacka in den på listan igen…
GillaGilla
Två ynka små överlapp detta filmår som jag tyckte var SÅÅÅ bra! Vad olika det kan bli 🙂
Nu fick jag i alla fall en solklar idé till en Veckans uppdrag framöver. Hohohihihiaihahaaahaaaa.
GillaGilla
Japp, ibland kan det ju bli HELT olika. Detta var inget år jag jublade över… 🙂
Uppdraget…ojojoj…hua!
GillaGilla
10. Stuntmannen – Var besviken på denna när den sågs för en tid sedan. Trodde det skulle vara min typ av film, men tyvärr.
9. Brubaker – Såg om den för ett tag sen och den är ok, men lite besviken var jag trots allt.
8. Gloria – Filmen är något ojämn med en riktigt usel och jobbig barnskådis. Gena Rowlands är dock riktigt minnesvärd och gör filmen värd att se på egen hand.
7. The Long Riders – Denna har jag sett, men minns inget från den. Inte mer än ok om jag tittar på mitt betyg.
6. Tjuren från Bronx – Klart den hör hemma på topp tio detta år. Gillar den, bra prestationer och elegant, även om det inte är en fullpoängare.
5. Dimman – En film som växt med varje titt. Inte Carpenters bästa, men helt klart sevärd och trevlig.
4. Titta vi flyger – Gillade den mer vid omtitt än första gången den sågs. Räcker inte riktigt till listan, men precis utanför.
3. Dressed to Kill – Inte en av mina De Palma-favoriter, men jag är sugen på att se om den vilket är ett gott betyg.
2. Blues Brothers – Länge sen jag såg den. Gick inte hem hos mig. Möjligtvis skulle jag kunna uppskatta den mer, om jag ger den en till chans vill säga.
1. Rymdimperiet slår tillbaka – Är själv mest förtjust i originalet Star Wars, men detta är en bra fortsättning som jag förstår om man gillar.
Hmm, min etta The Shining bara bubblare, det var illa 😉
GillaGilla
Damn, jag var helt säker på att jag hade kommenterat här. Kan något ”råkat” ha hamnat i skräpposten? 😉 Nå, fullt respektabel etta, särskilt om man gillar sci-fi och det var förstås trevligt att se en till som hissar Airplane! och dissar Sällskapsresan. Ju mindre vi talar om Blues Brothers desto bättre 🙂
GillaGilla
Skräpkorgen it was! 😉
(Damn that WordPress ibland)
Blues Brothers-diss??!! WTF??!
GillaGilla
Fyra överlapp helt ok då jag inte sett många komedier från detta år. Brubaker var vi ensamma om.
GillaGilla
Brubaker! Vilken kille! 😉
GillaGilla
Hoppsan. Hela 7 filmer på din lista som jag inte sett. Känns som att jag missat en hel del. The Long Riders är nog den som lockar mest. De där rockarna är snygga.
GillaGilla
De gör sig i western-miljön! Coola killar.
GillaGilla
Kul att du nämner Dressed to kill, den var hyfsad! 🙂
GillaGilla
Den gör sig! 🙂
GillaGillad av 1 person