Mitt i 70-talet.
Som nybliven 10-åring hade jag förstås inte överdrivet koll på (läs ingen) vad som utmärkte sig på filmhimlen just detta år. Självklart att åsikter och tyckanden och känslor inhämtats vid senare tillfällen.
Som sig bör är det också inte lika lekande lätt att trolla fram titlar här heller. Så enormt stor erfarenhet av just 1975 finns ju liksom inte. Inte ens i efterhand. Om vi nu inte räknar in de där stora elefanterna som, självklart, lät tala om sig då…och under åren som följde.
Nu blir det lite trevlig nostalgi igen, här är rullarna som jag tänker mig -75!
***********************
10. Rooster Cogburn
Redan -69 dök karaktären upp första gången i True Grit. Nu var han tillbaka i The Dukes gestalt. Och in med Katherine Hepburn också! Aldrig fel. Och aldrig fel med en hederlig 70-tals western.
9. Breakheart Pass
Mer western. Mer ikoniska skådisar. Charles Bronson som passagerare på mystiskt tåg. Bygger på roman av gamle Alistair MacLean.
8. A Dog Day Afternoon
Nervig 70-talsstämning när Al Pacino leder bankrån i New York. Precis så tätt och skitigt som det kunde vara under årtiondet i rullar av den här sorten
7. Three Days of the Condor
Mer gritty 70-talsstuk på thrillersidan. Nu Robban Redford som CIA-gubbe, vilken hamnar i rena rama konspirationskarusellen! Också tät. Och nervig.
6. The Eiger Sanction
70-talet var inte bara Dirty Harry för Clintan. Här är han märklig lönnmördare som hamnar i alperna! Lika märkligt underhållande.
5. The Adventure of Sherlock Holmes’ Smarter Brother
Tas ibland (?) för en Mel Brooks-rulle..men det är ju Brooks-vännen Gene Wilder´s skapelse rakt igenom. Här är han Sherlocks yngre bror som försöker stjäla ära och glans. Det går ju sådär såklart. Vän av Brooks-humorn får självklart sitt lystmäte här. Som jag.
4. Monty Python and the Holy Grail
Skrattmusklerna fortsätter jobba i denna den bästa (ja BÄSTA) av gängets filmer! ”Killer Rabitt”!!!!!
3. Picnic at Hanging Rock
Peter Weir´s märkliga, mystiska och obehagliga film om en utflykt i Australien år 1900. Ibland refererad till som en sann händelse (bekräftelse på detta har aldrig kunnat styrkas). Det är något med den här rullen alltså. Yaaak. Stillsam. Obekväm.
2. One Flew Over the Cuckoo’s Nest
McMurphy! Nicholson! Syster Ratched! Ikonisk rulle! En av de riktigt stora från årtiondet? Härligt underhållande, trots sitt dystra tema.
1. Jaws
Älskar filmjäveln. Tidlös klassiker. Kanske Spielbergs bästa. Kanske.
Så vad tycker då resten av the filmbloggers om detta år på 70-talet!? Check it out!
10. Ej sett. True Grit (originalet) är inte alls en dum västern, men denna har jag inte direkt haft koll på.
9. Blev lite besviken på denna, trots Charles Bronson.
8. Toppfilm enligt mig, en riktig favorit och i topp hos mig.
7. Bra film det här, även om den är utanför topp tio för egen del. Kul med mustaschprydd Max von Sydow som minnesvärd lönnmördare.
6. Javisst! Gillar denna, tycker allt den är underskattad. Realistiska alpscener, god spänning och en hel del humor.
5. Har väl sett den, men minns inte något direkt. Ingen favorit iaf, även om jag oftast gillar Gene Wilder.
4. Inget fan av MP-filmerna, men denna och någon till är ganska roliga.
3. Hmm, brukar blanda ihop denna med Heavenly Creatures (1994) av någon anledning. Denna har jag nog inte sett just därför (att jag trott att jag sett den) så det borde det bli ändring på någon gång.
2. Javisst, en riktig klassiker och genomgående grymt skådespeleri. Både varm, rolig och tragisk. En av de bästa från året, årtiondet och någonsin för den delen.
1. Självklart en klassiker och en av de stora. Ändå långt ifrån etta för egen del. Ett svagare år i toppen hade den varit given etta.
GillaGilla
Javisst, klart du måste kolla in Weirs 70-talsrulle! Den är..poetiskt märklig! 😉
GillaGilla
10,9 o 6 har jag inte sett. ”Picnic” är fin och välspelad, men tycker den känns ”halv” på något sätt. Jaws är en ruggigt bra film, förtjänar att lyftas fram ordentligt. 🙂
GillaGilla
Jaws är fasen tidlös alltså! Rätt strongt av en rulle att kunna vara det efter 42 år!
GillaGilla
Hmm, kanske borde försöka se om din #5. Jag gillar ju Brooks men den här har aldrig blivit någon större favorit. Samtidigt har jag svårt för Wilder, gillar honom nästan bara i Blazing Saddles…
GillaGilla
De flesta rullar i den här genren har svårt att nå upp till mästerverket Blazing….så är det ju. 😉
GillaGilla
You are correct, sir!
GillaGilla
Hela sex överlapp. Inte illa.
Tackar för de två western-tipsen. 🙂
GillaGilla
Vi är stabila helt enkelt!
Mer 70-talswestern till folket! Tjo! 🙂
GillaGilla
Min lista kommer men än så länge hittar jag bara fyra överlapp kanske mest beroende på att jag inte sett filmer på den nedre halvan på listan
GillaGilla
Sommarlovsprojekt! 😉
GillaGilla
Ping: Årets filmer 1975 | FILMITCH