Jag är skyldig er en topplista!
Vilket fail! Sent omsider insåg jag plötsligt att Filmåret 2018 ännu icke fått sin plats i sammanställningen! Ajaj, illa!
Sent ska dock syndaren vakna, här nu nedan en titt i backspegeln på de 10 lyckliga som fick komma in på listan. Kan säga att det var svårt! 2018 var ändå ett bra filmår! Gott om bubblare som absolut hade platsat på absoluta topplistan. Notera att en viss Marvel-rulle INTE tar sig in hos de utvalda 10! Så kan det gå. Nåväl, de som bör premieras lite extra är som följer:
***********************
10. Bohemian Rhapsody
Är man gammal Queen-fantast så är man. Rami Malek är charmig! Finalen är bedårande!
9. BlacKkKlansman
Spike Lee tillbaka precis som man vill ha honom! Kraftfull rulle! Och på sina ställen galet rolig också!
8. A Quiet Place
Svettigt och nervigt! Paret Blunt/Krasinski bjuder upp till dans! Hur blir uppföljaren? Vill vi ha den?
7. Hereditary
Aris Asters debut imponerar! En familj i förfall. Och så det andra. Det övernaturliga. Funkar på mig! Yaak!
6. Bad Times at the El Royale
Snygg som satan! Och rejält underhållande! Färgerna! Vintage-känslan! Jeff Bridges!
5. Game Night
Sjukt UNDERSKATTAD komedi! 2000-talets Into the Night! Kemin mellan Bateman och McAdams! Asrolig filmjäkel!
4. A Star is Born
Jepp, jag är en sucker på sådana här rullar! Lysande bra duo i frontlinjen! Gaga är faktiskt fenomenal! Triumf för Bradley som regigubbe!
3. First Man
Jepp JEPP! Är ännu mer sucker på sådana här filmer! Ryan G lysande bra som Armstrong! Och detaljerna! DETALJERNA!
2. The Favourite
Den märklige greken Lanthimos gör det igen! Skevt, kul och skamligt underhållande! Heja!
1. Roma
Överväldigande! Vacker! Besynnerlig! Ett mästerverk!
Japp! That´s the ones!
Så får det bli!
Ouch bara två överlapp denna gång men å andra sidan har jag inte sett en hel del av dina utvalda filmer 1, 3 och 4.
GillaGilla
Har ju ännu inte sett 6 och 7. Annars tror jag att min lista skulle se ganska annorlunda ut 😉 Men kul att Spike Lee fick vara med och leka
GillaGilla
Ping: 10 i topp: Filmer 2018 | Jojjenito – om film...
Ouch! Inte ett enda överlapp. Men det visar väl att 2018 var ett riktigt bra filmår. First Man var den som var närmast att ta sig in på topp-10 (den hamnade på plats 11).
Var är Mandy?!?! 😉
GillaGilla
Mandy är fortfarande ute i skogen och irrar! 😉
GillaGilla