Dags för gamla filmbloggen att dra på arbetskläderna för ett tillfälligt gästspel!
2019 måste sammanfattas och dokumenteras vad gäller filmutbudet. Hur gör man det bäst…..om inte i en 10-topplista!
Personlig och totalt subjektiv, but of course! Hur skulle det se ut om alla tyckte samma sak!? Booring! Här kommer Flmrs 10 bästa rullar från förra året!
***********************
10. 6 Underground
Michael Bay DeLuxe! Extra mycket av allt! Slutsatsen med filmen; antingen älskar du den eller hatar den. Punkt. Här i bloggen finns bara kärlek.
9. Booksmart
Troligen den trevligaste och djupaste ytliga rulle jag sett på länge om unga tjejer som hittar sin plats i tillvaron. Och skojar till det på kuppen!
8. Parasit
Men se på tusan! Här har ni ett nytt fan av Bong Joon Ho! Klurig, underhållande, slapstickig, oroande, dramatiskt. En film med det mesta i sig kort och gott!
7. Uncut Gems
Ännu en rulle från förra året som är som en vattendelare. Här gillas den hårt. Ruffig och skavig….men lysande bra! Sandler KAN ju spela annat än flamspelle. Men det visste vi ju redan.
6. The Irishman
En bra berättad film är alltid en bra berättad film. Scorsese gör det igen. Punkt.
5. Avengers: Endgame
Man hade ju hoppats att det skulle ”go out with a bang”. Och visst blev det så. Maffigt och fint på samma gång.
4. 1917
Lysande berättargrepp! Jag drogs in på slagfältet. Fotot är naturligtvis i världsklass. Med tillhörande belöning på den stora galan.
3. Blinded by the Light
Ibland kommer de ju bara. De där små filmerna som man faller handlöst för. Smygmusikal om grabben i Lutons arbetarkvarter som börjar älska Bossen Springsteen. 80-tals-brittiskt-feelgood-sort of när det är som bäst!
2. Once Upon a Time in….Hollywood
Äntligen hittade QT hem helt hos mig! Hänget med boysen! Margot Robbies oskuldsfulla och glada Sharon! Färgerna! Musiken! Regissörens lek med verkligheten! Love it!
1. Marriage Story
Överväldigande! Mästerligt!
2019! There she is!
Så får det bli!
Nu drar sig bloggen tillbaka till solstolen på en strand i söderhavet!
Til we meet again!
Är helt med på din etta, men sedan börjar det spreta lite mer. Kan inte föreställa mig att Adam Sandler skulle vara bättre än familjen Kim 😉
GillaGilla
Johorå!
GillaGillad av 1 person
Härligt min lista kommer på söndag får se hur många överlapp.
10 – börjar inte bra – stängde av efter mindre än tio minuter – rekord?
9 – bra film
8 – bra film
7 – ej sett
6 – Helt ok
5 – inte en chans årets besvikelse
4 – bra film med en del maffiga scener
3 – ej sett men ligger på listan
2 – mycket bra film
1 – bra film
Räknar till: tre överlapp. Vart är Midsommar? 😉
GillaGilla
Midsommar är kvar i biofåtöljen på Filmstaden i Karlstad! Det skämmiga fnittret har fortfarande inte tystnat……! 🙂
Nu ser vi fram mot din lista!
GillaGilla
Ping: 10 i topp: Filmer 2019 | Jojjenito – om film...
Ping: Årets filmer: 2019 | FILMITCH
Fem överlapp! Precis som hos Fiffi och Henke, för övrigt. Är helt med på din etta. Den är trea hos mig. Saknar förstås Joker (och Midsommar!). Och, ja, Uncut Gems slår Parasite.
Nyfiken på om du har sett Apollo 11 och vad du tyckte i såna fall?
GillaGilla
Ang Apollo 11: NEJ! Tyvärr! Skamligt att erkänna, men den har jag ännu icke tagit del av! Men den ligger på listan, så fort jag får chansen blir det en titt! 🙂
GillaGilla
Du kommer älska den!
GillaGilla