Nu börjar vi komma rätt långt ned i myllan.
Ett 70-tal som här var ganska ungt. Var det rentav det ”glåmiga” årtiondet vi såg nu på film? Efter det ”färgglada” 60-talet? Kanske. Möjligen känns det, så här i backspegeln, som att filmerna blev lite…dystrare, lite mörkare, lite hårdare i sitt ”klimat”. Undantag fanns givetvis. Kan -74 sägas vara en del av detta ”nya” format?
Allt är givetvis som vanligt subjektivt i en filmbloggares ögon…men detta är mitt 1974:
***********************
10. The Sugarland Express
Lite bortglömd och underskattad rulle från Mästaren Spielberg. Hans första ”riktiga” Hollywood-film. Kanske en uppvärmning inför åren som skulle komma. Goldie Hawn i huvudrollen, men långt ifrån komedi detta. Dessutom en BOATS.
9. The Man With The Golden Gin
Det tog sina beskärda år innan jag tog till mig den här 007:an. Tyckte länge den var mest tramsig och hade ”löjlig o-Bondskt” intrig. Idag känns det bättre.
8. Earthquake
Hollywood gick stenhårt på katastrofrullar detta år. Här Los Angeles som får sig en körare. Givetvis finns tecknen i början av filmen, men ingen tror på snubben som varnar. Idag lökiga effekter med betong i papier maché som regnar över gatorna. Och så surgubben Charlton Heston!
7. Young Frankenstein
Bra år för Mel Brooks detta! Här skojar han till det med den klassiska monster-genren. Fortfarande jäkligt kul! Gene Wilder!
6. The Texas Chainsaw Massacre
Missvisande i både namn och rykte. Faktiskt rejält oblodig. Istället spännande och obehaglig på det där ”braiga sättet”.
5. Thunderbolt and Lightfoot
Mycket tät och spännande ”mellanvästern-thriller” i det lilla formatet, signerad Michael Cimino. Clint E stabil…men bäst är kanske Jeff Bridges. Håller fortfarande.
4. The Conversation
Gene Hackman äger i den här lowkey-rullen av Coppola. Märklig. Udda. Men nästan omöjlig att inte sugas in i.
3. Blazing Saddles
Mera Mel Brooks! Är detta hans bästa rulle?? Ja kanske! Känns tidlös i komiken, trots allt. Provocerande -74, då Brooks inte väjde för ras-skämten och sexismen. I vissa lägen ikonisk humor.
2. The Towering Inferno
The mother of all katastroffilm! En hel jäkla skyskrapa som brinner. Tuffa snubbar, lömska bygggherrar, damer och barn i nöd, fräsiga och svindlande effekter som känns goa även nu. Plus O.J.!!! Wtf??
1. The Godfather part II
It´s a god damn classic!
Så vad tycker då resten av diverse filmbloggers om detta år på 70-talet!? Check it out!
Bara tre överlapp men detta är ett förbaskat starkt filmår och jag tror många har favoriter både här och där. Finns många go-bitar kvar för mig att se från detta år. Har sett alla på din lista förutom Avlyssningen – men det är många jag borde se om då de hamnat i glömskans land……
GillaGilla
Fyra överlapp. Ett ganska vekt år skulle jag säga…
Kul att se att du lyfter upp årets Bondrulle. Den är inte bra, men det är ändå Bond!
GillaGilla
Dessutom dricker han sprit utav helvete om man ska tro min felstavade titel!!! Hahaha! 😉
GillaGilla
Ping: 10 i topp: Filmer 1974 | Jojjenito – om film...
Kul med The Sugarland Express som vi redan konstaterat.
Sen har du med The Texas Chain Saw Massacre precis som Filmitch. Intressant. Det är ju en hyllad film, men när jag skulle se den så funkade den inte för fem öre. Ogillade det mesta.
Earthquake hade jag tänkt se men det blev inte av när jag väl hade tio filmer jag kunde stå för.
GillaGilla
Earthquake kan bli en upplevelse! Inte minst för betongen i papier maché…. 😉
GillaGilla
Ping: Topp tio bästa filmer 1974 | Film & Media
Greeat post thankyou
GillaGilla