Först trodde jag allt att dagens filmår skulle ge mig bryderier i skallen.
Men det var ju innan jag började gräva mig ned i det förlovade filmträsket förstås. Självklart finns här gott om mumma så det räcker och blir över!
Check it out!
***********************
10. Jesus Christ Superstar
En musikal på en lista är ALDRIG fel. Och den här knasannorlunda filmversionen av den kända rockmusikalen gör sitt med flummerier, musik och dansanta aktörer. En upplevelse!
9. Mannen med oxpiskan
Western med Clint! Mörk, stenhård, hämnarstory med näst intill övernaturliga (!?) inslag. Udda!
8. Robin Hood
Nostalgin får fira triumfer här. Ahh, vilka barndomsminnen från biografen. Julafton hjälper numera till också sen länge!
7. Leva och Låta Dö
Roggas Bond-debut bjuder på sedvanliga putslustigheter, dumaction och….lite woodoo! Woodoo är aldrig fel.
6. Magnum Force
Dirty Harry kom tillbaka i en rätt samhällskritisk rulle. Den bästa om snuten Callahan. Tycker jag.
5. De Tre Musketörerna
Rejält mustigt underhållande äventyr. Med dåtidens superstars i alla möjliga roller. Bäst är den ironiska humorn i detaljerna.
4. Papillon
Vem knäcker Henri!? Ingen! Inte ens Djävulsön!
3. Sista Natten med Gänget
George Lucas lyckades charmfånga en tidsålder. Musiken, bilarna och humorn. Och alla var så unga! Ron Howard! Richard Dreyfuss! Harrison Ford!
2. Blåsningen
Njutbart värre när Paul Newman och Robban Redford lurar brallorna av Robert Shaw! En riktig blåsning! Scott Joplins musik!
1. Exorcisten
Tidernas läskigaste rysligheter. Fortfarande!
Så vad tycker då andra filmbloggers om detta år på 70-talet!? Check it out!
Nio jag säger det igen NIO överlapp och De tre musketörerna ligger sedan en tid tillbaka på ”att se listan”
GillaGilla
Jubel!
GillaGilla
Ping: 10 i topp: Filmer 1973 | Jojjenito – om film...