1983!
Ujuj, DET var länge sen! Slutade gymnasiet och fick mitt första jobb. Framtiden var ljus. 80-talet. Det goa, stil-hemska, idag kanske lite kackiga årtiondet.
Fanns det några filmer värt att uppmärksamma detta nådens år -83? Klart det fanns!
Kolla bara!
***********************
10. The Dead Zone
Murrig och obehaglig (saxen!) rulle på King-roman. Avskalat och ganska enkelt berättat. Christopher Walken mycket bra.
9. A Christmas Story
Utsökt charmig julrulle om en liten knattes vedermödor inför julen på 40-talet. Feelgood och slisk när det är som bäst. En rulle som fått något av en kultstatus i US of A. Man fattar varför.
8. Trading Places
Rejäl och tidstypisk 80-talskomedi från John Landis. Fånigt javisst, men synnerligen underhållande! Dan Aykroyd och Eddie Murphy har DET tillsammans.
7. Jedins Återkomst
Klart det var fräsigt. Klart sagan (som vi kände den då) skulle avslutas. Som att hänga med det gamla goa gänget. Dock sämsta i den HÄR trilogin. Men det räcker ändå till listplats. På minussidan: Ewokerna och det jönsiga faktum att Darth Vader plötsligt blev good guy. Tvi.
6. Ett Päron till Farsa
Originalet. Chevy Chase tar familjen på road trip och det mesta går snett. Till min stora skrattglädje. Klassisk 80-talare.
5. Scarface
Känns möjligen lite sliten idag. Överdrifterna vet inga gränser ibland, speciellt från Al Pacino. Dock blytung ikonisk rulle från detta årtionde. Mörk och våldsam. Och snygg.
4. Ömhetsbevis
Snyftsnyggt värre. Perfekt rulle att spela på alla känslosträngar. Vem kan motstå Shirley M, Debra W…och till och med den glade (!) Jack N. Drama och komedi och tårar i en perfekt mix!
3. Blue Thunder
Stenhårde Roy Scheider som pilot på LAPD´s tuffaste vapen (då alltså); den avancerade polishelikoptern Blue Thunder! Bra thrilleraction med skumma konspirationer i kulisserna. Plus ”JAFO”!
2. Rätta Virket
Rymdporr om det amerikanska rymdprogrammets födelse. Kanske man måste vara lite frälst på ämnet för att dregla över detta. Vilket jag är.
1. Wargames
Ojoj vad jag älskade den här rullen på 80-talet! Idag är den mer charmig än bra förstås…men lika underhållande. Datorerna! DATORERNA! Och skärmarna! Hahaha! Lovely.
Bubblare: Outsiders, Chrsitine, Cujo, Timmarna med Rita
*********
Läs nu nedan vad diverse bloggkamrater tyckte om detta år:
- Fiffis Filmtajm
- Filmfrommen
- Filmmedia
- Filmitch
- Fripps Filmrevyer
- Jojjenito – om film
- Movies – Noir
- Rörliga bilder och tryckta ord
Fyra överlapp det är bara julfilmen och Ömhetsbevis jag inte sett på din lista. 1983 är ett sådant där ”helt ok” filmår.
GillaGilla
Julfilmen klipper du om någon månad! 😉
-83 var helt okej får man säga ändå.
GillaGilla
Hehe, hela fem överlapp! Vacation såklart, Scarface, Star Wars, Ombytta roller och så WarGames. Håller den än idag tro? Jag har inte sett den sedan åttiotalet.
GillaGilla
Vi är stabila!
Såg om WarGames förra sommarn (tror jag det var), vissa delar svårt åldrade…andra fortfarande lika charmiga. Den kanske tar sina flesta poäng på nostalgin… Själva grundstoryn håller ju förstås fortfarande. 🙂
GillaGilla
Bra filmer. War Games är en typ bubblare. Jag gillade den när jag var liten, men när jag såg om den kändes det som om den hade åldrats rejält.
GillaGilla
…som sagt..WarGames kanske bör ses med nostalgiglasögonen på… men ämnet är ju ändå ganska aktuellt…kanske. 🙂
GillaGilla
En julfilm på listan, why am I not surprised? 🙂 Och Rätta virket, fattar inte att jag inte sett den. Jag borde göra det känner jag. Och trots att min ena unge är döpt efter en uteliggare i en av dina listade filmer så tycker jag det var ett svagt filmår, ett svårlistat sådant.
GillaGilla
Julfilm och Western! Da shit! 😉
Rätta Virket!! Bara att glo!
Men inte var det väl ett svagt filmår?! Kanske inte lika tungt som vissa andra år, men nog finns här fina filmalster att njuta av, både i dåtid och nutid.
GillaGilla
Hmm, Blue Thunder alltså? Både du och Filmitch har den på era listor… När det gäller din #9 ska jag be att få återkomma i december 🙂
GillaGilla
Blue Thunder och Roy! Och ”JAFO”!!
Jag inväntar din julkommentar när det börjar frostas (?) i luften! 🙂
GillaGilla
Då ska vi se:
10. The Dead Zone gillar jag ända sen jag såg den på en trevlig Cinemateket-visning för länge sen. Med på min lista.
9. A Christmas Story har jag sett och sett om, men det har inte blivit någon favorit. Den är helt ok, ja bra i sina bästa stunder, men inte något för min topplista.
8. Trading Places borde faktiskt vara med på min topplista om man ser till vilka filmer jag alltid gillat. Den är verkligen på gränsen till att komma med, men jag gillar den helt klart!
7. Jedins återkomst tycker jag blandar och ger lite för mycket. Den får vara med på min topplista, men egentligen gillar jag ju Trading Places mer…
6. Ett päron till farsa är inte min favoritdel i serien och är en bra bit från min lista.
5. Scarface är och kommer alltid vara en favorit hos mig. Gör så mycket rätt och vilken stämning sen, oj oj. Given etta från året.
4. Ömhetsbevis hör hemma på listan, även om jag inte har den lika högt.
3. Blue Thunder har jag länge funderat på att se, och jag gillar ju Roy Scheider, men det har inte blivit av. Så tack för påminnelsen!
2. Rätta virket är en toppfilm från året, absolut. Lång, men bra film. Topp fem.
1. Wargames har man sett några gånger och visst är det en mysig film att plocka fram med jämna mellanrum för lite nostalgi. Har dock inte kunnat leta sig in på min lista.
GillaGilla
Som sagt, vi har liknande minds (förutom vad gäller Scarface då..) 😉
Trading Places har en sorts rejäl aura av den där komedifeelingen som 80-talet ändå fångade så bra. Är det kanske rentav så att komedi och 80-tal är lite synonymt…?
GillaGilla
Päron Till Farsa – Fuckin’ A! Chevy kunde fan inte göra fel på 80-talet. Trading Places är en annan komediklassiker, en av Murphys bästa och mysig som fan.
GillaGilla
Så är det banne mig….Chevy gjorde nästan inget fel alls detta årtionde! 🙂
GillaGilla
Så är det banne mig….Chevy gjorde nästan inget fel detta årtionde! 😉
GillaGilla