Länge sedan jag sprang på bio så ofta. Det kom säkert en och annan bra rulle från de lägre divisionerna också..men detta var framför allt ett sådant år när Hollywood fick shining och spände musklerna ordentligt. Inför året fanns en del tveksamheter till både rebootar och sequels…men det förbyttes ganska snart i breda leenden och gillande…här hos Flmr alltså.
Smaken är ju som bekant delad.
Det fanns mer kandidater till 10-topp än det fanns biljetter att dela ut! Här nedan dock de lyckliga 10 som till slut fick ta plats bland ”the best of the best!”
2015, ett kanonår!
Här kommer listan!
***********************
10. Ett päron till farsa: Nästa generation
Otippad (?) succé! Hög trivselfaktor! En av årets stora överraskningar! Samma fina ”anda” som måste finnas i en ”päron-till-farsa-rulle”.
9. Jurassic World
Maffig återkomst för dinosarna. Som en snygg homage till första filmen. Många fnös åt spektaklet, jag gillar det skarpt! My kind of Hollywood!
8. Creed
Gamgubben kan än! Och det i en rulle som inte bara handlar om boxning! Synnerligen stabil Stallone överraskar, och spelar inte ens huvudrollen!
7. The Hateful Eight
Jodå. Det var värt att vänta på Tarantinos nya skapelse. Mustigt, våldsamt, svart humor. En av hans bättre, helt klart.
6. Mad Max: Fury Road
Max kom tillbaka! Tuffare än någonsin! Vilken fart! Vilken fläkt! 100 procent adrenalin genom HELA rullen!
5. Star Wars: The Force Awakens
Jäklar vad man längtat. Och jäklar vilken payoff det blev!! Också som en sällsamt snygg homage till originalfilmen. JJ Abrams fattade grejen! Mer sånt!
4. The Martian
Robinson Crusoe på Mars! Vilket feelgood (!). Och Ridley Scott bevisar att han fortfarande har ”det” som regissör. Matt Damon, vilken kille!
3. Sicario
Jäklars! Mörkt, spännande, våldsamt, obehagligt! Emily Blunt asbra! Och Benicio del Toro! Hu!
2. Spotlight
Murvelfilm, åh vad jag tycker om sådana! Här om journalister som avslöjar den skabbiga katolska kyrkans pedofiler i Boston! Engagerar från ruta ett! Tog Oscarn för bästa film! Man förstår varför.
1. Room
UTAN TVEKAN årets rulle!! En känslomässig berg-och-dalbana utan dess like. Förtjänar att ses ospoilad!
Bubblare (med den äran!);
- Trainwreck
- No Escape
- Maggie
- Straight Outta Compton
plus dessa förstås;
Årets ”högt underhållningsvärde men inte lika bra som förra”: Avengers: Age of Ultron
Årets ”bra, men allt lite överskattad”: Ex Machina
Årets ”popcornsbytta som lämnar lättsam eftersmak”: San Andreas
Årets ”uppenbarligen var jag den enda som hittade nöje i denna film”: Tomorrowland: a world beyond
Årets ”den Marvel-rullen trodde man inte skulle vara såå bra”: Ant-Man
Årets ”ut med skådisarna i spenaten”: The Revenant
Årets ”det är sommar och då vill man sin stabila Tompa”: Mission:Impossible – Rouge Nation
*********
Vilka mer har tryckt ut listor för 2015?
Jo, bla dessa kamrater:
Minimalt med överlapp den här gången (typ bara tre va?) men jag gillar alla filmerna på din lista. Säger en hel del om hur starkt filmåret 2015 var. 🙂
GillaGilla
Ett kanonår! 🙂
GillaGilla
Skön lista. Mycket Hollywood blev det…
Årets ”roligaste citat från topplista”: ”…journalister som avslöjar den skabbiga katolska kyrkans pedofiler i Boston.”
GillaGilla
Mycket Hollywood blev det! Shining! 😉
GillaGilla
Fullt blås på blockbusters i nedre halvan — kul! Men när det gäller Ridley Scott, handlar det kanske mer om vilket manus han har att jobba med? The Martian var ett manus som passade honom bättre än Prometheus?
GillaGilla
Kan nog vara så. Dessutom kanske Scott lade alldeles för mycket energi på att tona ned förväntningarna på Prometheus som en ”uppföljare” till Alien. Vilket det kändes som att han surt gjorde i parti och minut.
GillaGilla
Min lista lär dröja men jag har faktiskt sett de flesta filmerna som du har med (ej Creed och The Room) och än så länge har vi ett överlapp Mad Max – ber att få återkomma i frågan om något år sisådär 😉
GillaGilla
10. Ett päron till farsa: Nästa generation – Njae. 1/5 från mig. Botten-10-listan för min del. 😉
9. Jurassic World – Helt ok äventyrsaction men inte listvärdig för min del.
8. Creed – Ja, oväntat bra. Hade kunnat ta sig in på listan ett sämre år.
7. The Hateful Eight – Japp, min nummer åtta.
6. Mad Max: Fury Road – Min din Ex Machina. Bra men inte så bra med andra ord.
5. Star Wars: The Force Awakens – Fanns med i diskussionen men föll på målsnöret… eller vafan det gjorde den ju inte. Den är ju plats 6!
4. The Martian – Bra men inte speciellt nära listan.
Oj, oj, dina topp 3, och speciellt ettan, förlåter det mesta. 😉
Sicario, Spotlight och Room!
Fem överlapp.
GillaGilla
Bra där, att jag räddar anseendet med prispallen då! Puh! 🙂
Men du…Ett päron….bottenlistan?? Aj!!
GillaGilla
Ping: 10 i topp: Filmer 2015 | Jojjenito – om film...
Ping: Filmåret 2015 | The Nerd Bird
Ping: Årets bästa filmer 2015 | FILMITCH
Ping: 2015 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord