Så har vi kommit till nådens år 1996.
Jaha, vad har vi på det året i filmväg? Vilka var Flmrs guldkorn just detta år?
Jag konstaterar att året gick i det bombastiska Hollywoods tecken ganska mycket, även om en och annan utmanare lyckades smyga sig in. Dessutom en gammal mästare som än en gång trollade fram en sådan där rulle som man liksom bara inte kan värja sig mot. OCH, slashern fick en liten revival igen! Kul!
Ok, här kommer min lista nurå.
Givetvis dissar du eller hissar du mina beslut i kommentarsfältet.
Året var 1996:
***********************
10. Scream
Wes Craven, den gamle bävern, bjussade på en nytändning i genren. Eller var det en sorts homage till alla filmer som underhållit oss genom åren på 70- och 80-talet? Rysligt kul och lite spännande blev det i alla fall. Inledningen, ”prologen”, med Drew Barrymore är lysande! Briljant!
9. Kingpin
Ofta lite bortglömd när man pratar bröderna Farrelly, tycker jag. En liten klassiker i mina ögon. Woody Harrelson och Bill Murray! Vilka skojare! Vilken humor!
8. Bound
Ovanligt smart och sexig thriller från syskonen Wachowski. Lurendrejerier och murriga planer. Joe Pantoliano är (som vanligt) asbra, Jennifer Tilly och Gina Gershon är superhotta lovers som har en grej på gång. Fräsig spänning i det mindre formatet.
7. Alla säger I Love You
Gamle Woody Allen fläskar på med en sådan där liten pärla som man liksom kramar om. Handlingen hoppar från USA till Italien till Paris och alla är sådär härligt trevliga hela tiden. Dessutom sjungs det och upplägget är som värsta 30-talsmusikalen! Love it! En av Allens bättre alster i modern tid!
6. Mars Attacks!
En riktig Tim Burton-rulle! Som man vill att de ska se ut! Galen humor, snygga effekter…roliga effekter! Plus en diger rollista av hel- och halvkändisar! Är man ingen Burton-diggare kan man möjligen tycka att det blir larvigt. För oss andra är topp-placeringen på listan självklar!
5. Primal Fear
Tät, TÄT, rulle med Richard Gere som inte gör bort sig som publicitetshungrig försvarsadvokat i Chicago. 90-talskänslan ligger tung i den här thrillern när Gere ska försvara mordanklagade retarden Edward Norton. Upplösningen är….lysande!
4. The Long Kiss Goodnight
Finnliraren Renny Harlin var så härligt het i Hollywood vid den här tiden. Den här rullen har det mesta, från Geena Davis´morsa med minnesförlust till Samuel L. Jacksons gräsliga klädstil. Plus en massa skön röjaraction! En av 90-talets bästa actionstänkare!
3. Fargo
Udda, sävlig, konstig och fascinerande att titta på! Bröderna Coen med en rejäl ”Coensk fim”! Saker att gilla; Frances McDormands vardagliga polis och Peter Stormares synnerligen obehaglige knasbollefigur Gaer Grimsrud! Fast bäst är kanske William H. Macy som losern Jerry Lundegaard?
2. The Rock
Michael Bay, tokstollen, när han är som bäst! Alcatraz, explosioner, motljus, färger, vråltung action, en putslustig Sean Connery och en hysteriskt överspelande, fast i det här sammanhanget väldigt passande, Nicolas Cage! Njuter varje gång jag ser den.
1. Independence Day
Katastrofmannen Roland Emmerich´s gyllene moment? Han spränger Vita Huset i bitar när aliens invaderar jorden och får den amerikanske presidenten Bill Pullman att hålla pinsamt over-the-top-tal och mobilisera kraft hos alla amerika…flåt…medmänniskor. En härlig popcornsrulle som man kan se hur många gånger som helst utan att tröttna. Will Smith och Jeff Goldblum leker sig fram genom rullen. Ytlig och slemmig patriotism..visst…men ack så UNDERHÅLLANDE!
övrigt:
Bubblare: Jerry Maguire, From Dusk till Dawn, Sleepers, Twister, Lone Star, The Frighteners
Skitvarning utfärdad: Flykten från L.A. (herregud!)
1996!
*********
….och som vanligt….vad övriga bloggkompisar tyckte om det HÄR året är bara ett par klick bort…
Ping: FILMÅRET 1996
Intressant lista, bra att du slirade med in i listracet. 🙂 Noterar en del överlapp men Mars Attacks!? Ja, kanske det kanske. Jag såg den jättemånga gånger under en period – Tim Burton-fascinations-eran? – men nej, nu funkar den inte alls på mig…tyvärr.
GillaGilla
Ping: Årets filmer 1996 | FILMITCH
Sex överlappningar -rekord idag so far 🙂 Och med bubblare åtta! …….Love you dags för återtitt .
GillaGilla
Jamen varför inte Mars Attacks! säger jag? Ytterligare en bubblare som jag glömt bort. Och dina toppar är ju för härliga även om de fick vika från min egen lista.
GillaGilla
Hela sex överlapp mellan våra listor. Hi5 på det. ID4 som etta? Köper det för spektaklets skull, men den blev bara en bubblare hos mig.
GillaGilla
Jag blir alltid sugen på att göra min egna lista (facit!) efter att jag ser era listor. Först har jag liksom ingen inspiration, inte tid, osv. Sen tittar jag igenom era listor och tycker det är spännande. Så det kanske kommer en hos mig snart. Några överlapp kan det nog bli.
På rätt blogg. 😉
GillaGilla
Gött! Trevlig Helg! 🙂
GillaGilla
Ping: 10 i topp: Filmer 1996 | Jojjenito – om film...
Så! Då har jag ju gjort min lista. Det fick vänta tills nästa år men ändå… 😉
Jag skulle nog säga att 1996 var ett ganska blekt och smalt år. Det är liksom samma filmer som återkommer på listorna. Kul med Bound.
Michael Bay och Roland Emmerich intar plats ett och två… vilken grej! Det skulle nog inte hända idag.
GillaGilla
Ping: Independence Day (1996) | Jojjenito – om film...